نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorویسکرمی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorروزبهانی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:46:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:46:25Z
dc.date.available1399-08-21T21:46:24Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:46:25Z
dc.date.issued2018-06-01en_US
dc.date.issued1397-03-11fa_IR
dc.identifier.citation(2018). scientific magazine yafte, 20(2), 13-21.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2697-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483468
dc.description.abstractمقدمه:  هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی توانبخشی شنوایی کودکان کم‌ شنوا بر میزان استرس، اضطراب، افسردگی و امید به زندگی والدین آنهاست. مواد و روش ­ها:  این پژوهش از نوع مطالعه علی ـ مقایسه‌ای بود. جامعه مورد مطالعه‌ تمامی والدین کودکان کم‌ شنوا در شهرهای خرم‌آباد و نورآباد استان لرستان در سال 1396 بود. بر این اساس 60 پدر و مادر دارای فرزند کم‌ شنوا به شیوه نمونه‌ گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. فرزندان 30 نفر از پدر و مادران (15 پدر و 15 مادر) خدمات توانبخش شنوایی را دریافت و فرزندان 30 نفر از پدر و مادران (15 پدر و 15 مادر) خدمات توانبخش شنوایی را دریافت نکرده بودند. برای اندازه‌ گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌ی استرس، افسردگی و اضطراب –داس 21 (1987، لایبوند) و پرسشنامه امیدواری (1998، میلر و پاورز) استفاده شده است. داده‌ها توسط آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان استرس، اضطراب، افسردگی وامید به زندگی در والدینی که کودک کم‌ شنوای آنها به موقع تحت تربیت شنوایی واقع شده‌اند نسبت به والدینی که کودک آنها تحت تربیت شنوایی قرار نگرفته‌اند، بهبود داشته است، اما این میزان از نظر آماری معنی‌دار مشاهده نشد. بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، به نظر می‌رسد، عواملی چون طبقه اجتماعی، کیفیت زندگی، وضعیت تحصیلی و شغلی پایین والدین دارای فرزندان کم‌ شنوا در مناطق جغرافیایی مورد مطالعه عامل مؤثرتری در اضطراب، افسردگی، استرس و امید به زندگی نسبت به دریافت خدمات توانبخشی شنوایی فرزندان می‌باشد.    fa_IR
dc.format.extent198
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectامید به زندگیfa_IR
dc.subjectتوانبخشی شنواییfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی توانبخشی شنیداری بر استرس، اضطراب، افسردگی و امید به زندگی در والدین دارای کودکان کم‌شنواfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.department، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue2
dc.citation.spage13
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد