بررسی رابطه بین افسردگی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد
(ندگان)پدیدآور
دارایی, مهرینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
table align=center border=0 cellpadding=0 cellspacing=0 dir=rtl style=width:591px;border-collapse:collapse; width=591
tbody
tr style=page-break-inside:avoid;height:21px;
td style=width: 591px; padding: 0cm 5.4pt; height: 21px; vertical-align: top; text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;مقدمه: /span/span/strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد دانست که عملکرد تحصیلی فراگیران آن در دورههای مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد./span/spanspan style=color:red;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;/span/span/span/td
/tr
tr style=page-break-inside:avoid;height:21px;
td style=width: 591px; padding: 0cm 5.4pt; height: 21px; vertical-align: top; text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;مواد و روش shy;ها: /span/span/strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان فنی-مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 7761 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 351 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967)، پرسشنامه افسردگی بک (1996) و معدل دانشجویان در سال تحصیلی 95-1394 بود. جهت تحلیل دادهshy;ها از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد./span/spanspan dir=LTR/span/td
/tr
tr style=page-break-inside:avoid;height:88px;
td style=width: 591px; padding: 0cm 5.4pt; height: 88px; vertical-align: top; text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;یافته shy;ها: /span/span/strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;نتایج نشان داد بین افسردگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه، رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین عزت نفس و ابعاد آن (عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی) و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، عزت نفس تحصیلی، عزت نفس خانوادگی و افسردگی 08/0 از واریانس نمرات عملکرد تحصیلی دانشجویان شرکت کننده در پژوهش را تبیین میکنند./span/span/td
/tr
tr style=page-break-inside:avoid;height:33px;
td style=width: 591px; padding: 0cm 5.4pt; height: 33px; vertical-align: top; text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:12.0pt;بحث و نتیجهshy; گیری: /span/span/strongspan style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;با توجه به نتایج مطالعه حاضر مشاهده شد که میان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، رابطه منفی و معنادار و نیز میان عزت نفس و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد./span/span/td
/tr
/tbody
/table
div style=text-align: justify;div style=clear:both;/div/div
p dir=RTLdiv style=clear:both;/div/p
p dir=RTL style=margin-right:-2.3pt;/p
کلید واژگان
عملکرد تحصیلیافسردگی
عزت نفس
روانشناسی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-02-011396-11-12




