| dc.contributor.author | فروغی پور, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, کورش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-21T21:44:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-11T21:44:27Z | |
| dc.date.available | 1399-08-21T21:44:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-11T21:44:27Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2018). scientific magazine yafte, 19(5), 27-33. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2316-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483320 | |
| dc.description.abstract | p dir=RTL style=text-align: justify;strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;مقدمه:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;اختلالات رفتاری کودکان پیشدبستانی مشکلات عدیدهای ایجاد میکند. برای رفع این مشکل بهطور عمده از درمان دارویی استفاده میشود، لیکن این تحقیق به دنبال جایگزین غیر دارویی از طریق بازیهای پرورشی است./span/span/span/spanbr
strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;مواد و روشها:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;از طریق روش پژوهش تصادفی کارآزمایی کنترل شده با استفاده از طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون-پس آزمون اقدام به گردآوری اطلاعات گردید. نمونه آماری شامل 46 دختر 6 ساله بود. آزمودنیها از میان یک مهدکودک دخترانه شهر بروجرد انتخاب و از طریق ایجاد توالی تصادفی (24 نفر گروه تجربی و 22 نفر گروه کنترل) در دو گروه جایگزین شدند. ابزار تحقیق فرم مشاهده (/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;PKBS/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) برای سنجش اختلالات رفتاری است. دادههای حاصل از طریق آزمون تی مستقل و وابسته تحلیل شد./span/span/span/spanbr
strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;یافتهshy; ها:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;نتایج نشان داد بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (001/0ge;/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) و بیرونی (001/0ge;/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) دختران پیشدبستانی گروه تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان میدهد که بین پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (05/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) گروه تجربی و کنترل و بیرونی آنها (01/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) تفاوت معنیداری به نفع گروه تجربی وجود دارد. بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (69/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P=/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) و بیرونی (23/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P=/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد./span/span/span/spanbr
strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;بحث و نتیجهnbsp;/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:10.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;گیری:/span/span/span /strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;بازیهای پرورشی تأثیر معنیداری بر بهبود اختلالات رفتاری دختران پیشدبستانی دارد. لذا مناسب است در مراکز مربوط برای کودکانی که اختلالات رفتاری دارند، بازیهای پرورشی به عنوان یک برنامه درمانی غیر دارویی اعمال گردد./span/span/span/spanbr
nbsp;/p | fa_IR |
| dc.format.extent | 254 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | بازیهای پرورشی | fa_IR |
| dc.subject | دختر | fa_IR |
| dc.subject | پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر بازیهای پرورشی بر اختلالات رفتاری درونی و بیرونی دختران پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 33 | |