• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 19, Issue 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 19, Issue 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر بازی‌های پرورشی بر اختلالات رفتاری درونی و بیرونی دختران پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    فروغی پور, حمیدگودرزی, کورش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    254.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    p dir=RTL style=text-align: justify;strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;مقدمه:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;اختلالات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل به‌طور عمده از درمان دارویی استفاده می‌شود، لیکن این تحقیق به دنبال جایگزین غیر دارویی از طریق بازی‌های پرورشی است./span/span/span/spanbr strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;مواد و روش‌ها:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;از طریق روش پژوهش تصادفی کارآزمایی کنترل شده با استفاده از طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون-پس آزمون اقدام به گردآوری اطلاعات گردید. نمونه آماری شامل 46 دختر 6 ساله بود. آزمودنی‌ها از میان یک مهدکودک دخترانه شهر بروجرد انتخاب و از طریق ایجاد توالی تصادفی (24 نفر گروه تجربی و 22 نفر گروه کنترل) در دو گروه جایگزین شدند. ابزار تحقیق فرم مشاهده (/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;PKBS/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) برای سنجش اختلالات رفتاری است. داده‌های حاصل از طریق آزمون تی مستقل و وابسته تحلیل شد./span/span/span/spanbr strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;یافتهshy; ها:/span/span/span/strong span style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;نتایج نشان داد بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (001/0ge;/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) و بیرونی (001/0ge;/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) دختران پیش‌دبستانی گروه تجربی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که بین پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (05/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) گروه تجربی و کنترل و بیرونی آنها (01/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) تفاوت معنی‌داری به نفع گروه تجربی وجود دارد. بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (69/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P=/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) و بیرونی (23/0/span/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:8.0pt;P=/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;) گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد./span/span/span/spanbr strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;بحث و نتیجهnbsp;/span/span/spanspan dir=LTR style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-size:10.0pt;shy;/span/span/spanspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;گیری:/span/span/span /strongspan style=letter-spacing:-.2pt;span style=color:black;span style=font-family:b nazanin;span style=font-size:10.0pt;بازی‌های پرورشی تأثیر معنی‌داری بر بهبود اختلالات رفتاری دختران پیش‌دبستانی دارد. لذا مناسب است در مراکز مربوط برای کودکانی که اختلالات رفتاری دارند، بازی‌های پرورشی به عنوان یک برنامه درمانی غیر دارویی اعمال گردد./span/span/span/spanbr nbsp;/p
    کلید واژگان
    اختلالات رفتاری
    بازی‌های پرورشی
    دختر
    پیش‌دبستانی
    روانشناسی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2018-02-01
    1396-11-12
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران
    گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2316-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483320

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب