نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسنوندی, صباfa_IR
dc.contributor.authorقاضی, شیرینfa_IR
dc.contributor.authorقدم پور, عزت اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-21T21:41:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-11T21:41:38Z
dc.date.available1399-08-21T21:41:38Zfa_IR
dc.date.available2020-11-11T21:41:38Z
dc.date.issued2017-10-01en_US
dc.date.issued1396-07-09fa_IR
dc.identifier.citation(2017). scientific magazine yafte, 19(2), 30-40.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2542-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/483103
dc.description.abstractمقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه درمانی مثبت­نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه انجام شد. مواد و روش­ ها: این مطالعه از نوع شبه­آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 50 مادر دارای کودک مبتلا به بیش­فعالی- نقص توجه در سال 95-94 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری سهل­الوصول استفاده شد. شرکت­کنندگان به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. این گروه­ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه درمانی مثبت­نگر و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. بسته درمانی مثبت­نگر طی 6 جلسه آموزشی ارائه شد. قبل و بعد از اجرای آزمایش، همه شرکت­کنندگان به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. سه ماه بعد از آزمایش یعنی در پیگیری، جهت بررسی ماندگاری اثرات برنامه، شرکت­کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. داده­های به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم­افزار آماری SPSS18 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج این مطالعه نشان داد برنامه مثبت­نگر منجر به تأثیر معناداری در همه 6 مؤلفه بهزیستی روانشناختی شد. لازم به ذکر است که همه نتایج در سطح (05/0>P) و درجات آزادی (48 و 2) معنادار بود و تأثیر آن طی سه ماهه پیگیری پابرجا ماند (05/0>P). بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمانی مثبت­نگر می­تواند در کاهش مشکلات روانشناختی و ارتقای سطح زندگی مؤثر باشد. همچنین این برنامه در ترویج سلامت روان در میان مادران دارای کودکان مبتلا به مشکلات روانشناختی ازجمله بیش­فعالی مؤثر است.fa_IR
dc.format.extent355
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectروانشناسی مثبت نگرfa_IR
dc.subjectبرنامه درمانی مثبت نگرfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectکودکان بیش فعالfa_IR
dc.titleتأثیر برنامه درمانی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.department،کارشناس برنامه ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage30
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد