نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحقانی, سید امیدfa_IR
dc.contributor.authorبراتی, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:07:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:07:28Z
dc.date.available1399-08-20T22:07:27Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:07:28Z
dc.date.issued2021-01-20en_US
dc.date.issued1399-11-01fa_IR
dc.identifier.citationحقانی, سید امید, براتی, ابراهیم. (1399). بررسی عددی تاثیر مکان قرارگیری دمنده بر بیشینه دما و گسترش جریان دود در آتش سوزی داخل تونل ها. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(11), 171-180. doi: 10.22060/mej.2019.16048.6261fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16048.6261
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3571.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480656
dc.description.abstractطراحی یک سیستم تهویه اضطراری کارآمد یکی از راهکارهای اصلی مقابله با پدیده خطرناک آتش سوزی در تونل است. یکی از مهمترین پارامترها در مبحث کنترل دود، سرعت بحرانی تهویه می باشد. در کار حاضر پارامتری به نام دبی حجمی بحرانی معرفی می شود که بیانگر حداقل دبی حجمی می باشد که از برگشت دود به بالادست آتش جلوگیری می کند. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار اف دی اس آتش سوزی داخل تونل شبیه سازی شده و بررسی تاثیر مکان قرارگیری دمنده بر بیشینه دما، گسترش جریان دود و دبی حجمی بحرانی در آتش سوزی داخل تونل ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که مکان قرارگیری دمنده تاثیر چشم گیری روی سرعت بحرانی و دبی حجمی بحرانی دارد. دبی حجمی بحرانی با قرارگرفتن سیستم دمنده در نیمه بالایی سطح مقطع نسبت به شرایطی که در کل مقطع تونل جریان یکنواخت ایجاد می کند، در نرخ های مختلف رهایش حرارت، حداقل 11 درصد کمتر است. همچنین به منظور بررسی دقیق تر، با ایجاد شرایط متنوع در سیستم دمنده، اثر ارتفاع منبع آتش نیز بر روی دبی حجمی بحرانی تحقیق شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش ارتفاع منبع آتش تاثیر چندانی بر روی دبی حجمی بحرانی و سرعت بحرانی نخواهد داشت. در بررسی فاصله طولی سیستم دمنده از منبع آتش نیز در شرایطی که برگشت جریان دود وجود دارد، نتایج نشان می دهد نزدیک شدن سیستم دمنده به منبع آتش منجر به کاهش طول جریان برگشتی دود و افزایش بیشینه دما خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent1304
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16048.6261
dc.subjectمکان دمندهfa_IR
dc.subjectآتش سوزیfa_IR
dc.subjectدبی حجمی بحرانیfa_IR
dc.subjectحداکثر دماfa_IR
dc.subjectانتقال حرارت محاسباتیfa_IR
dc.titleبررسی عددی تاثیر مکان قرارگیری دمنده بر بیشینه دما و گسترش جریان دود در آتش سوزی داخل تونل هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه خیام، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمکانیک، دانشکده مهندسی؛ دانشگاه خیامfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue11
dc.citation.spage171
dc.citation.epage180


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد