نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسادات پور, سیدحمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمددی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:07:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:07:23Z
dc.date.available1399-08-20T22:07:23Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:07:23Z
dc.date.issued2021-01-20en_US
dc.date.issued1399-11-01fa_IR
dc.identifier.citationسادات پور, سیدحمیدرضا, مددی, علی. (1399). بهینه سازی هندسه دهانه ورودی S-شکل باهدف کاهش افت فشار کل و بهبود یکنواختی جریان. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(11), 131-140. doi: 10.22060/mej.2019.16078.6265fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16078.6265
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3495.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480652
dc.description.abstractدهانه ورودی به بخشی از هواپیما گفته می‌شود که وظیفه تأمین هوای موتور به‌صورت یکنواخت و با حداقل افت فشار کل را عهده‌دار است. امروزه با توجه به کاربردهای فراوان دهانه‌های ورودی S-شکل، بهینه‌سازی این دهانه‌ها موردتوجه قرار گرفته است. این مسئله ازآن‌جهت اهمیت دارد که توزیع یکنواخت جریان در ورودی کمپرسور، تأثیر مستقیم بر عملکرد موتور داشته و عدم یکنواختی جریان در ورودی احتمال سرج کمپرسور را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر جدایش در طول دهانه جریان موجب کاهش بازیابی فشار و در نتیجه کاهش نیروی پیشرانش موتور می‌شود. در این مقاله یک مجرای S-شکل باهدف کاهش افت فشار کل و کاهش اعوجاج جریان بهینه‌سازی شده است. به‌منظور بهینه‌سازی، الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی کوپل شده‌اند تا اهداف موردنظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن حاصل شوند. در این مقاله دو بهینه‌سازی با شرایط مختلف انجام شده است. در بهینه‌سازی اول، با تغییر مختصات خط مرکزی و نسبت مساحت مقاطع، هندسه‌های جدید تولیدشده است. تجزیه‌وتحلیل انجام شده در بهینه‌سازی اول موجب بهبود %5/32 ضریب بازیابی فشار و کاهش %8/35 اعوجاج شده است. در بهینه‌سازی دوم علاوه بر مختصات خط مرکزی و نسبت مساحت مقاطع، طول دهانه نیز کاهش یافته است. کاهش طول دهانه از طرفی موجب کاهش وزن وسیله پرنده شده و از طرف دیگر فضای مفید داخل بدنه را افزایش می‌یابد. این بهینه‌سازی بهبود %96/35 ضریب بازیابی فشار، کاهش %4/39 اعوجاج و کاهش %25 طول دهانه را به همراه داشته است. دلیل اصلی این میزان بهبود، کاهش اصطکاک دیواره‌ها ناشی از کاهش طول مجرا می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent1571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.16078.6265
dc.subjectدهانه ورودیfa_IR
dc.subjectالگوریتم ژنتیکfa_IR
dc.subjectشبکه عصبیfa_IR
dc.subjectیکنواختی جریانfa_IR
dc.subjectبازیابی فشارfa_IR
dc.subjectآئرودینامیکfa_IR
dc.subjectجریان های تراکم پذیرfa_IR
dc.titleبهینه سازی هندسه دهانه ورودی S-شکل باهدف کاهش افت فشار کل و بهبود یکنواختی جریانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue11
dc.citation.spage131
dc.citation.epage140


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد