نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسروشان, محسنfa_IR
dc.contributor.authorپرهیزکار, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorپیرکندی, جاماسبfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:07:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:07:20Z
dc.date.available1399-08-20T22:07:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:07:20Z
dc.date.issued2021-01-20en_US
dc.date.issued1399-11-01fa_IR
dc.identifier.citationسروشان, محسن, پرهیزکار, حمید, پیرکندی, جاماسب. (1399). شبیه‌سازی و تحلیل عددی سه بعدی تولید آنتروپی محلی و اگزرژی تخریبی در پره استاتور یک توربین‌گاز نمونه. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(11), 101-110. doi: 10.22060/mej.2019.15901.6224fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15901.6224
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3487.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480649
dc.description.abstractآنتروپی به عنوان یک پارامتر کلیدی، محدودیت تئوری عملکرد و کیفیت بسیاری از کاربردهای مهندسی را فراهم آورده است. در این پژوهش تحلیل سه بعدی تولید آنتروپی، تولید آنتروپی محلی و اگزرژی تخریبی پره استاتور توربین به کمک کدنویسی udf صورت گرفته است. نوآوری‌ کار حاضر محاسبه‌ی نرخ اگزرژی تخریبی پره سه بعدی توربین به کمک نرم‌افزار فلوئنت است. برای پیش‌بینی مناسب چسبندگی موثر و هدایت حرارتی موثر از مدل k-ω(SST) و اسپالارت آلماراس استفاده شده است. به علت حساسیت به انحنای نوک پره و جریانات ویک، مدل k-ω(SST) مقدار متوسط مقدار تولید آنتروپی روی خط مرجع حدود 85 درصد بیشتر نسبت به مدل اسپالارت آلماراس بدست آورده است. آنتروپی تولیدی محلی با توجه به مقیاس صورت گرفته از ریشه تا نوک پره (به دلیل انحنای پره) افزایش یافته است. اختلاف مقادیر تولید آنتروپی محلی با قانون دوم ترمودینامیک برای مدل‌های k-ω(SST) و اسپالارت آلماراس به ترتیب 7/4 و 2/10 درصد است. ضرایب توربولانس تقریبی به کمک تابع کاربری ساده در نرم‌افزار فلوئنت کدنویسی شده که باعث افزایش تولید آنتروپی محلی حدود 130 درصد بر روی خط مرجع شده است. مدل k-ω(SST) مقدار اگزرژی تخریبی یک طبقه توربین را (طبق قضیه گویا-استودلا) 1098 کیلو وات محاسبه کرده که به علت مقیاس درنظر گرفته شده 4 برابر حالت دو بعدی است. مقادیر تولید آنتروپی محلی محاسبه شده در مقایسه با پره‌ی استاتور توربین مقاله معتبر اعتبارسنجی شده است که تطابق قابل قبولی دارد.fa_IR
dc.format.extent1226
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15901.6224
dc.subjectپره استاتور توربین آزمایشگاهیfa_IR
dc.subjectتولید آنتروپی محلیfa_IR
dc.subjectقانون دوم ترمودینامیکfa_IR
dc.subjectاگزرژی تخریبیfa_IR
dc.subjectشبیه‌سازی عددی سه بعدیfa_IR
dc.subjectتحلیل اگزژی و ترمواکونومیک سامانه‌های حرارتیfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی و تحلیل عددی سه بعدی تولید آنتروپی محلی و اگزرژی تخریبی در پره استاتور یک توربین‌گاز نمونهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue11
dc.citation.spage101
dc.citation.epage110


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد