بررسی تجربی سیستم خنک کاری با اسپری آب دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت
(ندگان)پدیدآور
فولادی, نعمت الهمیربابایی, احمدرضاخسرو انجم, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور آزمون عملکرد موتورهای مورد استفاده در ارتفاعات بالا از سکوی شبیهساز ارتفاع مجهز به دیفیوزر خروجی گاز مافوقصوت استفاده میشود. غالباً، دمای گاز خروجی از نازل این موتورها بسیار بالاتر از حد تحمل بدنه فلزی دیفیوزر است. در تست موتورهای سوخت جامد برخورد ذرات اکسید آلومینیوم با دمای بالاتر از 2500 درجه سانتیگراد به دیواره دیفیوزر شرایط انتقال حرارت را در محل برخورد بحرانی میکند. هدف تحقیق حاضر ارزیابی روش خنککاری با اسپری آب بدنه فلزی یک دیفیوزر با انجام تستهای تجربی با یک موتور سوخت جامد آزمایشگاهی میباشد. ابتدا به منظور شناسایی نقاط بحرانی دمایی، تست موتور با فشار متوسط 60 بار و دمای محفظه 3100 درجه سانتیگراد در شبیهساز خلاء بدون خنککاری دیفیوزر فلزی انجام شده است. نتایج حاکی از رسیدن دمای بدنه دیفیوزر در ناحیه ورودی و همگرایی به دمای بالاتر از 1500 درجه سانتیگراد است، به طوری که منجر به ذوب و سوراخ شدن بدنه دیفیوزر در این ناحیه شده است. در ادامه دو تست دیگر با فشارهای موتور میانگین 33 و 55 بار به همراه خنککاری بدنه دیفیوزر با اسپری آب انجام شده است. نتایج نشان میدهد که در دو تست خنککاری انجام شده بیشترین دما در سطح بیرونی دیفیوزر به مقادیری کمتر از 200 و 400 درجه سانتیگراد رسیده و تا انتهای تست ثابت مانده است. همگرا شدن بیشینه دماهای ثبت شده در سطح بیرونی دیفیوزر به دماهای مورد انتظار در این تستها تاییدی بر عملکرد مناسب سیستم خنککاری طراحی شده میباشد.
کلید واژگان
دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوتشبیه سازی خلاء
خنک کاری با اسپری آب
ذرات اکسید آلومینیوم
تست تجربی
انتقال حرارت و جرم همراه تغییر فاز
آئرودینامیک و پیشران های هوا فضایی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
گروه پژوهشی پیشران/پژوهشکده سامانه های حمل ونقل فضایی/ پژوهشگاه فضایی ایران، تهران/ایراندانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
گروه پژوهشی پیشران/پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی
شاپا
2008-60322476-3446




