نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمقداری, علیfa_IR
dc.contributor.authorعالمی, مینوfa_IR
dc.contributor.authorپوراعتماد, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:05:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:05:07Z
dc.date.available1399-08-20T22:05:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:05:07Z
dc.date.issued2020-10-22en_US
dc.date.issued1399-08-01fa_IR
dc.identifier.citationطاهری, علیرضا, مقداری, علی, عالمی, مینو, پوراعتماد, حمیدرضا. (1399). تأثیر ربات های اجتماعی در آموزش و توانبخشی کودکان طیف اُتیسم در ایران. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(8), 191-200. doi: 10.22060/mej.2019.15434.6121fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15434.6121
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3399.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480530
dc.description.abstractدر سالهای اخیر، استفاده از رباتهای اجتماعی در تشخیص و توانبخشی مبتلایان به اتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است. هدف از پژوهش حاضر، به کارگیری عملی رباتهای انساننما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارتهای اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اتیسم به عنوان یکی از اولین گروههای به کارگیرنده این فنآوری در ایران است. جهت نیل به این مقصود، بازیهای آموزشی-درمانی متنوعی تدوین شده و در چند قالب بر روی کودکان اتیستیک پیاده سازی شده است: الف)بررسی مقبولیت رباتها در میان کودکان و مطالعه عملکرد آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، ب)بررسی تأثیر حضور ربات به عنوان دستیار معلم در آموزش موسیقی به کودکان طیف اتیسم (در برنامه مداخلات انفرادی) با هدف ارتقای مهارتهای اجتماعی و شناختی آنها، و پ)مطالعه اثربخشی استفاده از رباتها در افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان عملکرد بالا (در برنامه مداخلات گروهی دو نفره). مجموعه نتایج بدست آمده در این پژوهش، حاکی از مقبولیت 70 درصدی رباتها در اولین تعامل کودکان اتیستیک با آنها بوده است. ارتقای هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارتهای تقلیدی ریز، توجه اشتراکی و ارتباط؛ کاهش نشانگان اتیسم شرکت کنندگان، ارتقا و ماندگاری مهارتهای اجتماعی کودکان عملکرد بالا؛ و کاهش رفتارهای ناسازگارانه در کودک با عملکرد پایین از اهم یافته های این پژوهش است. در حوزه ارزیابی خودکار حرکات تقلیدی حالت چهره نیز الگوریتم FCM ارائه شده برای هر 4 کودک همکار مناسب عمل کرده و امیددهنده استفاده مؤثر از ماشین در آنالیز رفتاری کودکان حین جلسات مداخله رباتیک در تحقیقات آتی است.fa_IR
dc.format.extent1872
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15434.6121
dc.subjectتعامل انسان-رباتfa_IR
dc.subjectطیف اختلالات اتیسمfa_IR
dc.subjectربات‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectتقلیدfa_IR
dc.subjectتوجه اشتراکیfa_IR
dc.subjectطراحی و کنترل رباتها و مکانیزم هاfa_IR
dc.titleتأثیر ربات های اجتماعی در آموزش و توانبخشی کودکان طیف اُتیسم در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی مکانیکfa_IR
dc.contributor.departmentصنعتی شریف*مهندسی مکانیکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-غرب، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue8
dc.citation.spage191
dc.citation.epage200


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد