نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیگلری, حامدfa_IR
dc.contributor.authorفخاری, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T22:05:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T22:05:03Z
dc.date.available1399-08-20T22:05:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T22:05:03Z
dc.date.issued2020-10-22en_US
dc.date.issued1399-08-01fa_IR
dc.identifier.citationبیگلری, حامد, فخاری, وحید. (1399). کاهش ارتعاشات صفحه ای پره توربین باد مقیاس کوچک با در نظر گرفتن کوپلینگ ارتعاشات. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 52(8), 151-160. doi: 10.22060/mej.2019.15531.6151fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15531.6151
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_3508.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480526
dc.description.abstractارتعاشات پره توربین باد یکی از عوامل مهم و اساسی در کاهش عمل‌کرد توربین‌های بادی می‌باشد. بنابراین مهار و یا کاهش این ارتعاشات می‌تواند کمک شایانی به بهره‌روی هر چه بیش‌تر توربین باد نماید. در این مقاله، کاهش ارتعاشات صفحه‌ای یک نمونه پره توربین باد محور افقی مقیاس کوچک (5 کیلووات) با استفاده از میراگر جرمی تنظیم شده بهینه و با در نظر گرفتن کوپلینگ میان ارتعاشات داخل و خارج از صفحه پره مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این منظور، ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر دینامیک پره به همراه میراگر جرمی با استفاده از روش لاگرانژ استخراج می‌گردند. برای اجتناب از خطا در تحلیل، از خطی سازی معادلات سیستم خودداری شده و پره به صورت عضو انعطاف پذیر در نظر گرفته می‌شود. در استخراج معادلات حاکم، اثر کوپلینگ میان ارتعاشات صفحه‌ای و ارتعاشات خارج از صفحه پره توربین باد، تاثیر زاویه پیچش بر کوپلینگ ارتعاشات و همچنین تاثیر نیروهای گریز از مرکز و جاذبه در نظر گرفته می‌شود. در ادامه، به منظور کاهش ارتعاشات صفحه‌ای پره توربین باد، از میراگر جرمی تنظیم شده استفاده می‌شود و پارامترهای آن با استفاده از یکی از روش‌های الگوریتم ژنتیک برای یک نمونه پره واقعی بهینه‌سازی می‌گردد. در نهایت، با اعمال نیروی باد به صورت سینوسی با فرکانس متغیر، تاثیر میراگر جرمی بهینه در کاهش ارتعاشات پره در چهار سرعت باد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل ارائه می‌گردند. نتایج به‌دست آمده نشان دهنده کاهش مطلوب دامنه ارتعاشات پره توربین باد با استفاده از میراگر جرمی بهینه است.fa_IR
dc.format.extent1521
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2019.15531.6151
dc.subjectپره توربین بادfa_IR
dc.subjectکاهش ارتعاشات صفحه ایfa_IR
dc.subjectمیراگر جرمی تنظیم شدهfa_IR
dc.subjectبهینه سازیfa_IR
dc.subjectکوپلینگ ارتعاشات داخل و خارج از صفحهfa_IR
dc.subjectکنترل ارتعاشات و صداfa_IR
dc.subjectمدلسازی سیستم های دینامیکیfa_IR
dc.titleکاهش ارتعاشات صفحه ای پره توربین باد مقیاس کوچک با در نظر گرفتن کوپلینگ ارتعاشاتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانبک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژیfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue8
dc.citation.spage151
dc.citation.epage160
nlai.contributor.orcid0000-0001-8370-0501


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد