کاهش ارتعاشات صفحه ای پره توربین باد مقیاس کوچک با در نظر گرفتن کوپلینگ ارتعاشات
(ندگان)پدیدآور
بیگلری, حامدفخاری, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارتعاشات پره توربین باد یکی از عوامل مهم و اساسی در کاهش عملکرد توربینهای بادی میباشد. بنابراین مهار و یا کاهش این ارتعاشات میتواند کمک شایانی به بهرهروی هر چه بیشتر توربین باد نماید. در این مقاله، کاهش ارتعاشات صفحهای یک نمونه پره توربین باد محور افقی مقیاس کوچک (5 کیلووات) با استفاده از میراگر جرمی تنظیم شده بهینه و با در نظر گرفتن کوپلینگ میان ارتعاشات داخل و خارج از صفحه پره مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور، ابتدا معادلات دیفرانسیل حاکم بر دینامیک پره به همراه میراگر جرمی با استفاده از روش لاگرانژ استخراج میگردند. برای اجتناب از خطا در تحلیل، از خطی سازی معادلات سیستم خودداری شده و پره به صورت عضو انعطاف پذیر در نظر گرفته میشود. در استخراج معادلات حاکم، اثر کوپلینگ میان ارتعاشات صفحهای و ارتعاشات خارج از صفحه پره توربین باد، تاثیر زاویه پیچش بر کوپلینگ ارتعاشات و همچنین تاثیر نیروهای گریز از مرکز و جاذبه در نظر گرفته میشود. در ادامه، به منظور کاهش ارتعاشات صفحهای پره توربین باد، از میراگر جرمی تنظیم شده استفاده میشود و پارامترهای آن با استفاده از یکی از روشهای الگوریتم ژنتیک برای یک نمونه پره واقعی بهینهسازی میگردد. در نهایت، با اعمال نیروی باد به صورت سینوسی با فرکانس متغیر، تاثیر میراگر جرمی بهینه در کاهش ارتعاشات پره در چهار سرعت باد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل ارائه میگردند. نتایج بهدست آمده نشان دهنده کاهش مطلوب دامنه ارتعاشات پره توربین باد با استفاده از میراگر جرمی بهینه است.
کلید واژگان
پره توربین بادکاهش ارتعاشات صفحه ای
میراگر جرمی تنظیم شده
بهینه سازی
کوپلینگ ارتعاشات داخل و خارج از صفحه
کنترل ارتعاشات و صدا
مدلسازی سیستم های دینامیکی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2020-10-221399-08-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
گروه طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانبک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی
شاپا
2008-60322476-3446
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کاهش ارتعاشات ناشی از جدایش گردابههای یک استوانه دایرهای دو درجه آزادی بر مبنای نوسانات چرخشی
ربیعی, امیرحسین (دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology, 2019-06-22)در این مقاله یک استراتژی کنترلی فعال بر مبنای نوسانات چرخشی اجباری به منظور کاهش ارتعاشات ناشی از جریان بر روی یک استوانه دایره ای دو درجه آزادی که آزادانه در جهات طولی و عرضی حرکت می کند، در نظر گرفته شده است. معادلات ...
-
به کارگیری روش آیزوژئومتریک جهت تحلیل ارتعاشات درون صفحه و برون صفحه تیر کامپوزیتی چندلایه
شکیب, طاهره؛ صدری پور, سمن؛ جعفری, رمضانعلی (دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology, 2024-09-22)این مقاله به تحلیل ارتعاشات درون صفحه و برون صفحه تیرهای کامپوزیتی با لایه چینی دلخواه با استفاده از روش آیزوژئومتریک پرداخته است. در این بررسی، از تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول و توابع نربز به عنوان توابع شکل روش ...
-
تعیین موقعیت آسیب در سازههای تیرشکل به کمک تجزیه مودهای ذاتی چند متغیره پاسخ ارتعاشات تصادفی
صالحی, مهدی؛ اعظمی, منصور (دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology, 2018-09-23)عیب یابی بر اساس مشخصات ارتعاشی سازه در چند دهه اخیر توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است. روشهای عیب یابی زیادی بر مبنای پارامترهای مودال سازه ارائه شده است اما با توجه به پرهزینه بودن اجرای تستهای مودال، استفاده ...




