شبیهسازی سیکل جذبی پخشی با منبع حرارتی اگزوز خودرو و بهبود عملکرد در دورهای پایین موتور
(ندگان)پدیدآور
بازارگان, مجیدفرزدی, رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش یک سیکل تبرید جذبی پخشی برای استفاده در خودرو شبیهسازی شده است که از انرژی حرارتی اتلافی اگزوز به عنوان منبع انرژی حرارتی سیکل استفاده گردیده است. موتور احتراق داخلی با حجم 1.3 لیتر در دورهای موتور و میزان بازشدگی های مختلف دریچه گاز مورد تست تجربی قرار گرفت و از شرایط دود اگزوز نظیر دبی و دما به عنوان ورودی منبع حرارتی سیکل تبرید استفاده شد. در نهایت، برای دورهای موتور بالاتر از 2000 rpm مشکل خاصی وجود نداشت و دمای اواپراتور بین 0.4- درجه سانتیگراد تا 7.1- درجه سانتیگراد قرار گرفت ولی برای دورهای 1500 rpm و 1000 rpm، دمای اواپراتور در محدوده مناسبی قرار نگرفت که این مشکل در پژوهش های پیشین نیز گزارش شده است. تا کنون راه کاری برای دورهای پایین یا شرایط بیکار موتور مثلا در ترافیک که معمولا نیاز به کارایی سیستم تبرید در خودرو بالاتر است ارایه نشده است. در این مطالعه، ژنراتور جدیدی طراحی و مورد شبیه سازی قرار گرفت. استفاده از ژنراتور جایگزین به طور میانگین 16/8% انتقال حرارت به ژنراتور را بهبود بخشید که بر اثر آن ظرفیت سرمایشی به طور میانگین 4/7% افزایش پیدا کرد. سیکل جذبی پخشی کنونی قادر است در دورهای پایین موتور نیز عملکرد مناسبی ارائه دهد.
کلید واژگان
سیکل تبرید جذبی پخشیموتور احتراق داخلی
انرژی حرارتی اتلافی اگزوز
ظرفیت سرمایشی
تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
راهکارهای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در موتورهای درونسوز
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیدانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
شاپا
2008-60322476-3446




