مطالعه عددی ارتعاش القایی گردابه برای سیلندر دایره ای
(ندگان)پدیدآور
ایزدپناه, احسانامینی, یاسرعاشوری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ارتعاش القایی گردابه، سازه با جریان سیال تأثیر متقابل دارد که منجر به ارتعاش سازه شده و در شرایطی موجب تخریب سازه میشود. در این مقاله، اثر ارتعاش القا شده بر تک سیلندر و دو سیلندر در حالتهای چرخان و غیر چرخان به صورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالت تک استوانه غیرچرخان نتایج نشان داد سرعت کاهنده و ضریب میراکننده تأثیر قابل توجهی بر اختلاف فاز بین مؤلفههای مختلف نیروی وارده بر سیلندر، شکل گردابههای تشکیل شده، الگوی ریزش آنها و ارتعاش سیلندر دارند. افزایش ضریب میرایی باعث کاهش ارتعاشات سیلندر میشود. الگوی ریزش گردابه برای همه سرعتهای کاهنده و ضرایب میرایی مورد بررسی به صورت 2S است. در بین موارد بررسی شده، دو نوع الگوی ارتعاشی هارمونیک کامل و ضربه مشاهده شد. بیشترین دامنه ارتعاش سیلندر مربوط به سرعت کاهنده 4 در ς=0 بوده و کمترین جابه جایی سیلندر مربوط به سرعت کاهنده 3 است. در حالت استوانههای چرخان مشاهده گردید که چرخش سیلندر آرایش ریزش گردابههای پشت سیلندر را تغییر میدهد و قدرت آ نها را کاهش میدهد و این امر، باعث کاهش محسوس نوسانات ضریب برآ و در نتیجه کاهش شدید ارتعاش سیلندرها میشود.
کلید واژگان
ارتعاش القایی گردابهریزش گردابه
پدیده ضربه
سیلندر دایره ای
اثر متقابل سیال و سازه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایراندانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




