نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنمار, محمدمصطفیfa_IR
dc.contributor.authorجهانیان, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:58:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:58:56Z
dc.date.available1399-08-20T21:58:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:58:56Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.identifier.citationنمار, محمدمصطفی, جهانیان, امید. (1397). تعیین شروع و طول احتراق موتور اشتعال‌تراکمی مخلوط‌همگن به روش مقدار متوسط برای کاربردهای کنترلی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 50(6), 1265-1276. doi: 10.22060/mej.2017.12452.5339fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.12452.5339
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_1020.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480334
dc.description.abstractامروزه موتورهای اشتعال تراکمی مخلوط همگن، اندیشه‌ای نوین برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های تولیدی موتور محسوب می‌شوند. به همین علت بررسی‌های گوناگونی در این زمینه انجام شده است. مهم‌ترین مشکل برای انبوه‌سازی این موتورها در صنعت، دشواری کنترل احتراق در آنها است. برخی از متغیرهای موتور بر احتراق و عملکرد آن تأثیر بسزایی دارند. بررسی این متغیرها در یک الگوی تک ناحیه‌ای، شدت تأثیر هر یک از آنها بر عملکرد موتور را به طور کیفی مشخص می‌کند. در این مقاله یک مدل تک ناحیه‌ای با در نظر گرفتن سینتیک مفصل شیمیایی در محیط برنامه نویسی نرم‌افزار متلب ایجاد و پس از واسنجی، تأثیر متغیرهایی نظیر فشار و دمای مخلوط ورودی، نسبت هم‌ارزی، مقدار گازهای برگشتی، رطوبت نسبی و دور موتور بر زمان شروع و طول دوره احتراق به دقت بررسی شد. سوخت موتور در این بررسی متان بوده و زمان شروع احتراق، لحظه‌ای در نظر گرفته شده که 5درصد سوخت موجود مصرف شده است. در نهایت از برازش نتایج حاصل از شبیه‌سازی، رابطه‌ای برای زمان شروع و طول دوره احتراق با تکیه بر اصول مدل‌سازی روش مقدار متوسط به منظور استفاده در مدل‌های کنترل‌گرا ارائه شده است. همچنین مقدار میانگین مشتق سوم فشار بر حسب درجه لنگ در لحظه شروع احتراق برای موتور مورد نظر گزارش شده که یکی از مهمترین معیارهای تعیین زمان شروع احتراق در کاربردهای کنترلی است.fa_IR
dc.format.extent749
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.12452.5339
dc.subjectاشتعال تراکمی مخلوط همگنfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی تک‌ناحیه‌ایfa_IR
dc.subjectسینتیک مفصل شیمیاییfa_IR
dc.subjectزمان شروع احتراقfa_IR
dc.subjectگازهای برگشتیfa_IR
dc.subjectاحتراق و جریان های واکنشیfa_IR
dc.subjectفن آوری های نوظهور در موتور های درونسوزfa_IR
dc.titleتعیین شروع و طول احتراق موتور اشتعال‌تراکمی مخلوط‌همگن به روش مقدار متوسط برای کاربردهای کنترلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue6
dc.citation.spage1265
dc.citation.epage1276
nlai.contributor.orcid0000-0002-5968-5185


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد