• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین شروع و طول احتراق موتور اشتعال‌تراکمی مخلوط‌همگن به روش مقدار متوسط برای کاربردهای کنترلی

    (ندگان)پدیدآور
    نمار, محمدمصطفیجهانیان, امید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    749.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه موتورهای اشتعال تراکمی مخلوط همگن، اندیشه‌ای نوین برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های تولیدی موتور محسوب می‌شوند. به همین علت بررسی‌های گوناگونی در این زمینه انجام شده است. مهم‌ترین مشکل برای انبوه‌سازی این موتورها در صنعت، دشواری کنترل احتراق در آنها است. برخی از متغیرهای موتور بر احتراق و عملکرد آن تأثیر بسزایی دارند. بررسی این متغیرها در یک الگوی تک ناحیه‌ای، شدت تأثیر هر یک از آنها بر عملکرد موتور را به طور کیفی مشخص می‌کند. در این مقاله یک مدل تک ناحیه‌ای با در نظر گرفتن سینتیک مفصل شیمیایی در محیط برنامه نویسی نرم‌افزار متلب ایجاد و پس از واسنجی، تأثیر متغیرهایی نظیر فشار و دمای مخلوط ورودی، نسبت هم‌ارزی، مقدار گازهای برگشتی، رطوبت نسبی و دور موتور بر زمان شروع و طول دوره احتراق به دقت بررسی شد. سوخت موتور در این بررسی متان بوده و زمان شروع احتراق، لحظه‌ای در نظر گرفته شده که 5درصد سوخت موجود مصرف شده است. در نهایت از برازش نتایج حاصل از شبیه‌سازی، رابطه‌ای برای زمان شروع و طول دوره احتراق با تکیه بر اصول مدل‌سازی روش مقدار متوسط به منظور استفاده در مدل‌های کنترل‌گرا ارائه شده است. همچنین مقدار میانگین مشتق سوم فشار بر حسب درجه لنگ در لحظه شروع احتراق برای موتور مورد نظر گزارش شده که یکی از مهمترین معیارهای تعیین زمان شروع احتراق در کاربردهای کنترلی است.
    کلید واژگان
    اشتعال تراکمی مخلوط همگن
    مدل‌سازی تک‌ناحیه‌ای
    سینتیک مفصل شیمیایی
    زمان شروع احتراق
    گازهای برگشتی
    احتراق و جریان های واکنشی
    فن آوری های نوظهور در موتور های درونسوز

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.12452.5339
    https://mej.aut.ac.ir/article_1020.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480334

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب