نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفنی, احسانfa_IR
dc.contributor.authorخدایاری, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:58:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:58:29Z
dc.date.available1399-08-20T21:58:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:58:29Z
dc.date.issued2018-04-21en_US
dc.date.issued1397-02-01fa_IR
dc.identifier.citationفنی, احسان, خدایاری, علیرضا. (1397). ارائه یک الگوریتم پردازش تصویر هوشمند جدید برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی مبتنی بر منطق فازی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 50(1), 207-218. doi: 10.22060/mej.2016.756fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.756
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_756.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480307
dc.description.abstractدر این مقاله یک الگوریتم هوشمند جدید برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی، براساس پردازش تصویر و منطق فازی، ارائه می‌شود. این الگوریتم شامل سه مرحله پیش‌پردازش، تشخیص و شناسایی می‌باشد. در مرحله پیش‌پردازش با اعمال الگوریتم‌های پردازش تصویر، تغییرات به منظور بهبود کیفیت تصویر دریافتی و حذف داده‌های نامرتبط با هدف مورد نظر انجام می‌گیرد. در مرحله شناسایی یک الگوریتم بینایی ماشین هوشمند برای استخراج مفاهیم علائم راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. به منظور کاهش زمان عملیات و افزایش دقت الگوریتم شناسایی، مرحله تشخیص طراحی شده است. در این مرحله، کاندیداهای علائم راهنمایی و رانندگی با دقت بیشتری انتخاب و در اختیار مرحله شناسایی قرار می‌گیرند. در تمام مراحل پردازش تصویر و بینایی ماشین، که شامل پردازش‌های سطح پایین و پردازش‌های سطح بالا و پیچیده می‌باشد، از منطق و ریاضیات فازی استفاده شده است. همچنین برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی، از ویژگی‌های تغییرناپذیر برای استفاده در منطق فازی و استخراج مفاهیم، بهره برده شده است. استفاده از منطق و ریاضیات فازی قابلیت استنتاج و هوشمندی همانند انسان را برای تصمیم‌گیری در شرایط واقعی، در اختیار سیستم هوشمند قرار می‌دهد. مراحل کامل این الگوریتم در نرم‌افزار متلب پیاده‌سازی شده است. همچنین آزمایش‌های عملی در شرایط واقعی برای بررسی عملکرد این الگوریتم طراحی و انجام شده است. نتایج حاصل از آزمایش، عملکرد مناسب این الگوریتم تا 92.68 درصد صحت، در تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی در شرایط واقعی را نشان می‌دهد. الگوریتم ارائه شده، در مقایسه با الگوریتم‌های دیگر با شرایط آزمایشی مشابه، از صحت عملکرد مناسبی برخوردار است. از این الگوریتم می‌توان برای طراحی سیستم‌های کمک راننده و سیستم‌های کنترلی با هدف هوشمند سازی خودرو استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent2171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.756
dc.subjectتشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگیfa_IR
dc.subjectپردازش تصویرfa_IR
dc.subjectمنطق فازیfa_IR
dc.subjectویژگی‌های تغییرناپذیرfa_IR
dc.subjectروشهای کنترل هوشمند و محاسبات نرمfa_IR
dc.subjectسامانه های کنترل خودروfa_IR
dc.titleارائه یک الگوریتم پردازش تصویر هوشمند جدید برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی مبتنی بر منطق فازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکاترونیک، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue1
dc.citation.spage207
dc.citation.epage218


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد