• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه یک الگوریتم پردازش تصویر هوشمند جدید برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی مبتنی بر منطق فازی

    (ندگان)پدیدآور
    فنی, احسانخدایاری, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.120 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله یک الگوریتم هوشمند جدید برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی، براساس پردازش تصویر و منطق فازی، ارائه می‌شود. این الگوریتم شامل سه مرحله پیش‌پردازش، تشخیص و شناسایی می‌باشد. در مرحله پیش‌پردازش با اعمال الگوریتم‌های پردازش تصویر، تغییرات به منظور بهبود کیفیت تصویر دریافتی و حذف داده‌های نامرتبط با هدف مورد نظر انجام می‌گیرد. در مرحله شناسایی یک الگوریتم بینایی ماشین هوشمند برای استخراج مفاهیم علائم راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. به منظور کاهش زمان عملیات و افزایش دقت الگوریتم شناسایی، مرحله تشخیص طراحی شده است. در این مرحله، کاندیداهای علائم راهنمایی و رانندگی با دقت بیشتری انتخاب و در اختیار مرحله شناسایی قرار می‌گیرند. در تمام مراحل پردازش تصویر و بینایی ماشین، که شامل پردازش‌های سطح پایین و پردازش‌های سطح بالا و پیچیده می‌باشد، از منطق و ریاضیات فازی استفاده شده است. همچنین برای تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی، از ویژگی‌های تغییرناپذیر برای استفاده در منطق فازی و استخراج مفاهیم، بهره برده شده است. استفاده از منطق و ریاضیات فازی قابلیت استنتاج و هوشمندی همانند انسان را برای تصمیم‌گیری در شرایط واقعی، در اختیار سیستم هوشمند قرار می‌دهد. مراحل کامل این الگوریتم در نرم‌افزار متلب پیاده‌سازی شده است. همچنین آزمایش‌های عملی در شرایط واقعی برای بررسی عملکرد این الگوریتم طراحی و انجام شده است. نتایج حاصل از آزمایش، عملکرد مناسب این الگوریتم تا 92.68 درصد صحت، در تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی در شرایط واقعی را نشان می‌دهد. الگوریتم ارائه شده، در مقایسه با الگوریتم‌های دیگر با شرایط آزمایشی مشابه، از صحت عملکرد مناسبی برخوردار است. از این الگوریتم می‌توان برای طراحی سیستم‌های کمک راننده و سیستم‌های کنترلی با هدف هوشمند سازی خودرو استفاده نمود.
    کلید واژگان
    تشخیص و شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی
    پردازش تصویر
    منطق فازی
    ویژگی‌های تغییرناپذیر
    روشهای کنترل هوشمند و محاسبات نرم
    سامانه های کنترل خودرو

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی مکاترونیک، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    گروه مهندسی مکانیک، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.756
    https://mej.aut.ac.ir/article_756.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480307

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب