• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ترمیم به کمک وصله کامپوزیتی و نیروی پیش‌بار پیچ بر روی ورق آلومینیوم ترک‌دار

    (ندگان)پدیدآور
    ناصری ملکی, هادینوید چاخرلو, تاج بخش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.456 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بسیاری از قطعات موجود در صنایع مختلف حین کار تحت تأثیر تنش های چند محوری قرار دارند. از آنجایی که مبدأ شروع شکست این قطعات، ترک ها می باشند بنابراین تحلیل استحکام سازه های ترک دار تحت بارهای چند محوری و تلاش برای افزایش استحکام و پایداری آن ها بسیار بااهمیت است. در این مقاله تأثیر نیروی پیش بار ناشی از اتصالات پیچ و مهره و وصله کامپوزیتی بر اشاعه ترک جانبی موجود در یک نمونه مستطیلی از جنس آلیاژ آلومینیوم  2024-T3 به صورت تجربی و تئوری موردمقایسه قرارگرفته است. برای ایجاد مود کششی خالص، برشی خالص و مود ترکیبی نمونه ترک دار، دستگاه اصلاح شده آرکان مورداستفاده قرارگرفته و در حل تئوری نیز از نرم افزار المان محدود انسیس استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده افزایش چشمگیر استحکام کششی قطعات ترمیم شده با این دو روش، در مقایسه با قطعات ترک دار ساده می باشد. در بهترین حالت افزایش استحکام کششی قطعات ترمیم شده توسط وصله کامپوزیتی برای مود کششی خالص 44 درصد بوده که این میزان با کاهش سهم مود یک در بارگذاری کاهش می یابد تا در مود برشی خالص به 9 درصد می رسد. نیروی پیش بار نیز در بهترین حالت، استحکام نمونه های ترمیم شده را 24 درصد برای مود برشی خالص افزایش می دهد که با افزایش سهم مود یک در بارگذاری این میزان به 18 درصد کاهش می یابد.
    کلید واژگان
    مکانیک شکست
    وصله کامپوزیتی
    نیروی پیش‌بار
    فیکسچر اصلاح شده آرکان
    فاکتور شدت تنش
    مکانیک سازه‌ها
    مکانیک شکست

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده فنی و مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشکده فنی و مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.12695.5399
    https://mej.aut.ac.ir/article_1192.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480267

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب