نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهامی پور دهقان, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorحیدری کلهرودی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:57:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:57:31Z
dc.date.available1399-08-20T21:57:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:57:31Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.identifier.citationسهامی پور دهقان, محمد مهدی, حیدری کلهرودی, حسین. (1397). بررسی سوراخ کاری لوله های کامپوزیتی تولید شده به روش رشته پیچی با استفاده از روش طراحی عاملی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 50(3), 489-504. doi: 10.22060/mej.2017.13076.5526fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.13076.5526
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_2663.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480256
dc.description.abstractسوراخ­کاری یکی از فرآیندهای اصلی ماشین کاری برای تکمیل کردن فرآیند ساخت و مونتاژ در لوله های کامپوزیتی می باشد. هنگام سوراخ کاری ممکن است آسیب هایی نظیر جدایش لایه­ ای و ترک ماتریس در اطراف سوراخ، باعث افت استحکام باقیمانده­ی لوله­ های کامپوزیتی شود. در این مقاله اثر پارامترهای سوراخ کاری نظیر سرعت اسپیندل، سرعت پیشروی، قطر و شکل مته سوراخ کاری بر نیروی محوری و فاکتور جدایش لایه­ ای، برای لوله ­های کامپوزیتی که به روش رشته ­پیچی تولیدشده اند، به کمک روش طراحی عاملی بررسی گردید. مطابق نتایج پارامترهای تأثیرگذار بر فاکتور جدایش لایه ­ای به ترتیب شکل هندسی مته، سرعت پیشروی، قطر مته و سرعت اسپیندل تعیین گردید. مطابق نتایج با انتخاب ابزار مته مارپیچ با قطر 12 میلی متر، سرعت اسپیندل 1000 دور در دقیقه و سرعت پیشروی 25 میلی متر بر دقیقه، میزان فاکتور جدایش لایه ای به حداقل اندازه ممکن می­رسد. بهترین و بدترین نمونه سوراخ کاری شده ازنظر ابعاد منطقه خرابی تحت آزمایش فشار قرار داده شد و استحکام باقیمانده فشاری آن بررسی گردید. مطابق نتایج با کاهش فاکتور جدایش لایه ای استحکام باقیمانده فشاری افزایش می یابد. همچنین اگر پارامترهای ورودی در سوراخ کاری به درستی انتخاب گردد، در مته مارپیچ 8 میلی متری نسبت به مته بردپوینت با همان قطر، در حدود 12 درصد استحکام باقیمانده فشاری افزایش می یابد.fa_IR
dc.format.extent1672
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.13076.5526
dc.subjectلوله‌های کامپوزیتیfa_IR
dc.subjectسوراخکاریfa_IR
dc.subjectفاکتور جدایش‌لایه‌ایfa_IR
dc.subjectمقاومت باقی مانده فشاریfa_IR
dc.subjectطراحی آزمایش عاملی کاملfa_IR
dc.subjectروشهای محاسباتی و تجربی در مکانیک جامداتfa_IR
dc.subjectماشینکاریfa_IR
dc.titleبررسی سوراخ کاری لوله های کامپوزیتی تولید شده به روش رشته پیچی با استفاده از روش طراحی عاملیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش، ایرانfa_IR
dc.citation.volume50
dc.citation.issue3
dc.citation.spage489
dc.citation.epage504
nlai.contributor.orcid0000-0002-4533-7657


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد