بررسی سوراخ کاری لوله های کامپوزیتی تولید شده به روش رشته پیچی با استفاده از روش طراحی عاملی
(ندگان)پدیدآور
سهامی پور دهقان, محمد مهدیحیدری کلهرودی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سوراخکاری یکی از فرآیندهای اصلی ماشین کاری برای تکمیل کردن فرآیند ساخت و مونتاژ در لوله های کامپوزیتی می باشد. هنگام سوراخ کاری ممکن است آسیب هایی نظیر جدایش لایه ای و ترک ماتریس در اطراف سوراخ، باعث افت استحکام باقیماندهی لوله های کامپوزیتی شود. در این مقاله اثر پارامترهای سوراخ کاری نظیر سرعت اسپیندل، سرعت پیشروی، قطر و شکل مته سوراخ کاری بر نیروی محوری و فاکتور جدایش لایه ای، برای لوله های کامپوزیتی که به روش رشته پیچی تولیدشده اند، به کمک روش طراحی عاملی بررسی گردید. مطابق نتایج پارامترهای تأثیرگذار بر فاکتور جدایش لایه ای به ترتیب شکل هندسی مته، سرعت پیشروی، قطر مته و سرعت اسپیندل تعیین گردید. مطابق نتایج با انتخاب ابزار مته مارپیچ با قطر 12 میلی متر، سرعت اسپیندل 1000 دور در دقیقه و سرعت پیشروی 25 میلی متر بر دقیقه، میزان فاکتور جدایش لایه ای به حداقل اندازه ممکن میرسد. بهترین و بدترین نمونه سوراخ کاری شده ازنظر ابعاد منطقه خرابی تحت آزمایش فشار قرار داده شد و استحکام باقیمانده فشاری آن بررسی گردید. مطابق نتایج با کاهش فاکتور جدایش لایه ای استحکام باقیمانده فشاری افزایش می یابد. همچنین اگر پارامترهای ورودی در سوراخ کاری به درستی انتخاب گردد، در مته مارپیچ 8 میلی متری نسبت به مته بردپوینت با همان قطر، در حدود 12 درصد استحکام باقیمانده فشاری افزایش می یابد.
کلید واژگان
لولههای کامپوزیتیسوراخکاری
فاکتور جدایشلایهای
مقاومت باقی مانده فشاری
طراحی آزمایش عاملی کامل
روشهای محاسباتی و تجربی در مکانیک جامدات
ماشینکاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش، ایراندانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




