• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 49, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 49, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر آرایش توده ها بر عملکرد لایه ی کاتالیست الکترود کاتد یک پیل سوختی پلیمری

    (ندگان)پدیدآور
    مولایی منش, غلامرضااکبری, محمدهادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.161 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیل‌های سوختی پلیمری به دلیل مزایای متعدد و کاربردهای متنوعشان در صنعت خودرو و ... امروزه مورد توجه اغلب محققان می-باشند. با این وجود، شبیه‌سازی آنها به دلیل فیزیک و مایکروساختار نسبتاً پیچیده‌‌ی آنها با دشواری‌هایی همراه بوده‌است. در مقاله‌ی حاضر، جریان واکنش پذیر هوا در الکترود کاتد یک پیل سوختی پلیمری توسط یک رویکرد چندمقیاسی شبکه-بولتزمن شبیه سازی گردیده است. بدین منظور، یک مدل توده‌ای دو بعدیِ تکفازی مبتنی بر روش شبکه-بولتزمن ارائه و صحت آزمایی گردیده و جهت مدلسازی لایه‌ی کاتالیست استفاده شده است. میدان سرعت و توزیع گونه‌های شیمیایی در ناحیه‌ی حفره، توزیع میزان آب و پتانسیل الکتریکی در لایه‌ی نازک الکترولیت اطراف توده‌ها، و توزیع چگالی جریان الکتریکی در مرز غشاء و لایه‌ی کاتالیست برای هر دو آرایش منظم و نامنظم توده‌ها ارائه و تحلیل گشته-اند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که پارامترهای بررسی شده به شدت از آرایش توده‌ها در لایه‌ی کاتالیست اثر می‌پذیرند. همچنین نتایج مذکور حاکی از آن اند که در شبیه سازی پیل‌های سوختی می‌بایست از روش‌هایی که قادر به در نظر گرفتن مایکروساختارهای پیچیده می‌باشند، نظیر روش مقیاس-حفره‌‌ی شبکه-بولتزمن استفاده نمود. نتایج این پژوهش می‌تواند راهنمایی‌های مهمی جهت طراحی بهتر لایه کاتالیست این گونه پیل‌ها در اختیار قرار دهد.
    کلید واژگان
    پیل سوختی پلیمری
    روش شبکه-بولتزمن
    مدل توده ای
    لایه ی کاتالیست
    آرایش توده ها
    پیل های سوختی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-04-21
    1396-02-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.790
    https://mej.aut.ac.ir/article_790.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480250

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب