| dc.contributor.author | ذاکردوست, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسماعیلیان, احسان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:56:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:56:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:56:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:56:38Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ذاکردوست, حسن, قاسمی, حسن, اسماعیلیان, احسان. (1396). بهینهسازی چندهدفی در طراحی همزمان سیستم بدنه- پروانه شناور. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(3), 445-456. doi: 10.22060/mej.2016.797 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.797 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_797.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480214 | |
| dc.description.abstract | بهینهسازی سیستم پروانه-پروانه یک کشتی همواره یکی از جنبههای مهم طراحی به منظور کاهش هزینهها، افتهای مکانیکی و افزایش عمر قطعات سیستم بوده است. روش طراحی پیشنهادی رویکرد جدیدی برای بهینهسازی همزمان سیستم پروانه - بدنه ارائه میدهد. در اینکار دو تابع هدف در نظر گرفته میشود. تابع هدف اول مصرف سوخت و تابع هدف دوم با نام تابع هزینه شامل تراست، گشتاور و بازدهیهای آب آزاد و اسکیو میباشد. جهت انجام بهینهسازی جامع، بدنه شناور و سیستم رانش بعنوان یک سیستم واحد و یکپارچه درنظر گرفته شده و از پروفیل ماموریت شناور برای مینیمم سازی هر دو تابع هدف در طول چرخه عمر شناور استفاده میگردد. پارامترهای کاویتاسیون و تنش پروانه نیز بعنوان قیود مسئله بکار گرفته شدند. الگوریتم تکاملی مشهور ان اس جی ای 2 جهت بهینهسازی چندهدفی مسئله که در آن ابعاد و نسبتهای اصلی پروانه و بدنه بعنوان متغیرهای طراحی درنظر گرفته میشوند به کار میرود. نتایج برای یک کشتی سری-60 که با سیستم پیشرانش شامل یک پروانه سری-ب و موتور L51/60DF حرکت میکند ارائه میگردد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی یک روش مناسب و موثر برای طراحی همزمان پروانه - بدنه میباشد و منجر به کاهش قابل توجهی در هر دو تابع هدف گردیده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1240 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.797 | |
| dc.subject | بهینهسازی | fa_IR |
| dc.subject | پروانه و بدنه | fa_IR |
| dc.subject | روش المان پره | fa_IR |
| dc.subject | مقاومت شناور | fa_IR |
| dc.subject | کاهش مصرف سوخت | fa_IR |
| dc.subject | مهندسی و فن آوری دریا | fa_IR |
| dc.subject | هیدرودینامیک | fa_IR |
| dc.title | بهینهسازی چندهدفی در طراحی همزمان سیستم بدنه- پروانه شناور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 445 | |
| dc.citation.epage | 456 | |