بهینهسازی چندهدفی در طراحی همزمان سیستم بدنه- پروانه شناور
(ندگان)پدیدآور
ذاکردوست, حسنقاسمی, حسناسماعیلیان, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهینهسازی سیستم پروانه-پروانه یک کشتی همواره یکی از جنبههای مهم طراحی به منظور کاهش هزینهها، افتهای مکانیکی و افزایش عمر قطعات سیستم بوده است. روش طراحی پیشنهادی رویکرد جدیدی برای بهینهسازی همزمان سیستم پروانه - بدنه ارائه میدهد. در اینکار دو تابع هدف در نظر گرفته میشود. تابع هدف اول مصرف سوخت و تابع هدف دوم با نام تابع هزینه شامل تراست، گشتاور و بازدهیهای آب آزاد و اسکیو میباشد. جهت انجام بهینهسازی جامع، بدنه شناور و سیستم رانش بعنوان یک سیستم واحد و یکپارچه درنظر گرفته شده و از پروفیل ماموریت شناور برای مینیمم سازی هر دو تابع هدف در طول چرخه عمر شناور استفاده میگردد. پارامترهای کاویتاسیون و تنش پروانه نیز بعنوان قیود مسئله بکار گرفته شدند. الگوریتم تکاملی مشهور ان اس جی ای 2 جهت بهینهسازی چندهدفی مسئله که در آن ابعاد و نسبتهای اصلی پروانه و بدنه بعنوان متغیرهای طراحی درنظر گرفته میشوند به کار میرود. نتایج برای یک کشتی سری-60 که با سیستم پیشرانش شامل یک پروانه سری-ب و موتور L51/60DF حرکت میکند ارائه میگردد. نتایج نشان داد که الگوریتم پیشنهادی یک روش مناسب و موثر برای طراحی همزمان پروانه - بدنه میباشد و منجر به کاهش قابل توجهی در هر دو تابع هدف گردیده است.
کلید واژگان
بهینهسازیپروانه و بدنه
روش المان پره
مقاومت شناور
کاهش مصرف سوخت
مهندسی و فن آوری دریا
هیدرودینامیک
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایراندانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




