| dc.contributor.author | بک خوشنویس, عبدالامیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزنونی, وحید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:56:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:56:37Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:56:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:56:37Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بک خوشنویس, عبدالامیر, برزنونی, وحید. (1396). مطالعه تجربی کاهش ضریب پسای یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(3), 435-444. doi: 10.22060/mej.2016.749 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.749 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_749.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480213 | |
| dc.description.abstract | پسای آیرودینامیکی یکی ازمهمترین عوامل مصرف سوخت خودروها میباشد. ازطرفی، پسای فشاری به عنوان مولفه اصلی پسای کل درخودروها، ناشی ازجدایش لایه ی مرزی ازسطح خودرو است. در این پژوهش، احتمال رخداد جدایش در سطح فوقانی مدل و همچنین اثردمش به عنوان یک روش فعال کنترل جریان بر کاهش پسای آیرودینامیکی مدل احمد با زاویه شیب انتهایی ۳۵ درجه به صورت تجربی مورد بررسی قرارگرفته و موقعیت بهینه اعمال دمش روی سطح شیبدار و عمودی انتهایی مدل مشخص شد. دمش اعمال شده سبب افزایش فشار استاتیکی در ناحیهی دنباله و به تبع آن کاهش پسا میگردد. علاوه بر این توزیع فشار در سراسر سطح مدل، توزیع سرعت و شدت اغتشاش نیز دراین مقاله مورد مطالعه قرارگرفته است. برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه تونل باد و جریان سنج سیم داغ استفاده شده است. نتایج نشان داد، اعمال جت جریان در مناسبترین موقعیت سبب کاهش حدود 21% در ضریب پسا میگردد. چنانچه جت جریان در موقعیتهای فوقانی روی سطح شیبدار اعمال شود، توجیه نداشته و سبب افزایش ضریب پسا میشود. کلیه آزمایشها در یک تونل باد مدار باز دمشی با حداکثر شدت اغتشاشهای %0.1 و حداکثر سرعت30 متر بر ثانیه و اندازهگیری مولفههای سرعت نیز توسط جریان سنج سیم داغ صورت گرفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 797 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.749 | |
| dc.subject | مدل احمد | fa_IR |
| dc.subject | کاهش پسای آیرودینامیکی | fa_IR |
| dc.subject | کنترل فعال جریان | fa_IR |
| dc.subject | جدایش جریان | fa_IR |
| dc.subject | تونل باد | fa_IR |
| dc.subject | مکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریان | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تجربی کاهش ضریب پسای یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 435 | |
| dc.citation.epage | 444 | |