نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبک خوشنویس, عبدالامیرfa_IR
dc.contributor.authorبرزنونی, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-20T21:56:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-10T21:56:37Z
dc.date.available1399-08-20T21:56:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-10T21:56:37Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.identifier.citationبک خوشنویس, عبدالامیر, برزنونی, وحید. (1396). مطالعه تجربی کاهش ضریب پسا‌ی یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(3), 435-444. doi: 10.22060/mej.2016.749fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.749
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_749.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480213
dc.description.abstractپسای آیرودینامیکی یکی ازمهم‌ترین عوامل مصرف سوخت خودروها می‌باشد. ازطرفی، پسای فشاری به عنوان مولفه‌ اصلی پسای کل درخودروها، ناشی ازجدایش لایه ی مرزی ازسطح خودرو است. در این پژوهش، احتمال رخداد جدایش در سطح فوقانی مدل و همچنین اثردمش به عنوان یک روش فعال کنترل جریان بر کاهش پسای آیرودینامیکی مدل احمد با زاویه‌ شیب انتهایی ۳۵ درجه به صورت تجربی مورد بررسی قرارگرفته و موقعیت بهینه اعمال دمش روی سطح شیب‌دار و عمودی انتهایی مدل مشخص شد. دمش اعمال شده سبب افزایش فشار استاتیکی در ناحیه‌ی دنباله و به تبع آن کاهش پسا می‌گردد. علاوه بر این توزیع فشار در سراسر سطح مدل، توزیع سرعت و شدت اغتشاش نیز دراین مقاله مورد مطالعه قرارگرفته است. برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه تونل باد و جریان سنج سیم داغ استفاده شده است. نتایج نشان داد، اعمال جت جریان در مناسب‌ترین موقعیت سبب کاهش حدود 21% در ضریب پسا می‌گردد. چنانچه جت جریان در موقعیت‌های فوقانی روی سطح شیب‌دار اعمال شود، توجیه نداشته و سبب افزایش ضریب پسا می‌شود. کلیه آزمایش‌ها در یک تونل باد مدار باز دمشی با حداکثر شدت اغتشاش‌های %0.1 و حداکثر سرعت30 متر بر ثانیه و اندازه‌گیری مولفه‌های سرعت نیز توسط جریان سنج سیم داغ صورت گرفته است.fa_IR
dc.format.extent797
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.749
dc.subjectمدل احمدfa_IR
dc.subjectکاهش پسای آیرودینامیکیfa_IR
dc.subjectکنترل فعال جریانfa_IR
dc.subjectجدایش جریانfa_IR
dc.subjectتونل بادfa_IR
dc.subjectمکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریانfa_IR
dc.titleمطالعه تجربی کاهش ضریب پسا‌ی یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنبالهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانfa_IR
dc.citation.volume49
dc.citation.issue3
dc.citation.spage435
dc.citation.epage444


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد