• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 49, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 49, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه تجربی کاهش ضریب پسا‌ی یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله

    (ندگان)پدیدآور
    بک خوشنویس, عبدالامیربرزنونی, وحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    797.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پسای آیرودینامیکی یکی ازمهم‌ترین عوامل مصرف سوخت خودروها می‌باشد. ازطرفی، پسای فشاری به عنوان مولفه‌ اصلی پسای کل درخودروها، ناشی ازجدایش لایه ی مرزی ازسطح خودرو است. در این پژوهش، احتمال رخداد جدایش در سطح فوقانی مدل و همچنین اثردمش به عنوان یک روش فعال کنترل جریان بر کاهش پسای آیرودینامیکی مدل احمد با زاویه‌ شیب انتهایی ۳۵ درجه به صورت تجربی مورد بررسی قرارگرفته و موقعیت بهینه اعمال دمش روی سطح شیب‌دار و عمودی انتهایی مدل مشخص شد. دمش اعمال شده سبب افزایش فشار استاتیکی در ناحیه‌ی دنباله و به تبع آن کاهش پسا می‌گردد. علاوه بر این توزیع فشار در سراسر سطح مدل، توزیع سرعت و شدت اغتشاش نیز دراین مقاله مورد مطالعه قرارگرفته است. برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه تونل باد و جریان سنج سیم داغ استفاده شده است. نتایج نشان داد، اعمال جت جریان در مناسب‌ترین موقعیت سبب کاهش حدود 21% در ضریب پسا می‌گردد. چنانچه جت جریان در موقعیت‌های فوقانی روی سطح شیب‌دار اعمال شود، توجیه نداشته و سبب افزایش ضریب پسا می‌شود. کلیه آزمایش‌ها در یک تونل باد مدار باز دمشی با حداکثر شدت اغتشاش‌های %0.1 و حداکثر سرعت30 متر بر ثانیه و اندازه‌گیری مولفه‌های سرعت نیز توسط جریان سنج سیم داغ صورت گرفته است.
    کلید واژگان
    مدل احمد
    کاهش پسای آیرودینامیکی
    کنترل فعال جریان
    جدایش جریان
    تونل باد
    مکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
    دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.749
    https://mej.aut.ac.ir/article_749.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480213

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب