مطالعه تجربی کاهش ضریب پسای یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله
(ندگان)پدیدآور
بک خوشنویس, عبدالامیربرزنونی, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پسای آیرودینامیکی یکی ازمهمترین عوامل مصرف سوخت خودروها میباشد. ازطرفی، پسای فشاری به عنوان مولفه اصلی پسای کل درخودروها، ناشی ازجدایش لایه ی مرزی ازسطح خودرو است. در این پژوهش، احتمال رخداد جدایش در سطح فوقانی مدل و همچنین اثردمش به عنوان یک روش فعال کنترل جریان بر کاهش پسای آیرودینامیکی مدل احمد با زاویه شیب انتهایی ۳۵ درجه به صورت تجربی مورد بررسی قرارگرفته و موقعیت بهینه اعمال دمش روی سطح شیبدار و عمودی انتهایی مدل مشخص شد. دمش اعمال شده سبب افزایش فشار استاتیکی در ناحیهی دنباله و به تبع آن کاهش پسا میگردد. علاوه بر این توزیع فشار در سراسر سطح مدل، توزیع سرعت و شدت اغتشاش نیز دراین مقاله مورد مطالعه قرارگرفته است. برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه تونل باد و جریان سنج سیم داغ استفاده شده است. نتایج نشان داد، اعمال جت جریان در مناسبترین موقعیت سبب کاهش حدود 21% در ضریب پسا میگردد. چنانچه جت جریان در موقعیتهای فوقانی روی سطح شیبدار اعمال شود، توجیه نداشته و سبب افزایش ضریب پسا میشود. کلیه آزمایشها در یک تونل باد مدار باز دمشی با حداکثر شدت اغتشاشهای %0.1 و حداکثر سرعت30 متر بر ثانیه و اندازهگیری مولفههای سرعت نیز توسط جریان سنج سیم داغ صورت گرفته است.
کلید واژگان
مدل احمدکاهش پسای آیرودینامیکی
کنترل فعال جریان
جدایش جریان
تونل باد
مکانیک سیالات تجربی و مشاهده جریان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایراندانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




