• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 50, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل سازی عددی اغتشاش در جریان احتراقی اسپری دیزل با استفاده از روش شبیه سازی گردابه های بزرگ

    (ندگان)پدیدآور
    کشت کار, محمدرضاخالقی, حسنیزدان پرست, سجادخرم دل, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.743 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در موتورهای دیزل پاشش مستقیم امروزی، فرآیندهای اسپری و احتراق آن، از طریق اختلاط کنترل می‌شوند. در روش شبیه سازی گردابه‌های بزرگ به دلیل اینکه مقیاس‌های بزرگ جریان به طور مستقیم حل می‌شوند و مقیا سهای کوچک مدل می‌شوند، بنابراین اختلاط هوا و بخار سوخت به روش شبیه سازی گردابه‌های بزرگ بهتر پیش بینی می‌شود و در نتیجه قابلیت پیش بینی مشخصات جریان واکنشی افزایش می یابد. در این پژوهش اغتشاش در جریان احتراقی اسپری دیزل با استفاده از روش شبیه سازی گردابه‌های بزرگ و مدل احتراقی راکتور اختلاط جزئی بر روی کد EPISO-SPRAY مورد مطالعه قرار می‌گیرد. با توسعه‌ی این کد، روش شبیه سازی گردابه‌های بزرگ بر روی حلگر جریان دوفازی مربوط به این کد اعمال می‌شود که درآن از دیدگاه اولری - لاگرانژی، دینامیک جریان بررسی می‌شود و در نهایت با روش رنس مقایسه می‌گردد. در این پژوهش، به منظور شبیه سازی اغتشاش در جریان احتراقی اسپری دیزل از مدل‌های زیرشبکه‌ی اسماگورینسکی و اسماگورینسکی دینامیکی و مدل احتراقی راکتور اختلاط جزئی استفاده شده است و نشان داده شده که استفاده از شبکه‌ی نسبتاً ریز نتایج قابل قبولی به دست می‌دهد. نتایج به دست آمده از طول نفوذ اسپری غیرواکنشی در محیط گازی و همچنین پروفیل سرعت فاز گاز در مرحله‌ی مکش جریان هوا به درون سیلندر در موتور دیزل به منظور اعتبارسنجی عملکرد کد حاضر در جریان تک فازی و دوفازی با داده‌های تجربی مقایسه گردیده است که نسبت به داده‌های تجربی دارای تطابق نسبتاً خوبی می‌باشد، به طوری که با مقایسه‌ی نتایج با داده‌های تجربی می توان نتیجه گرفت که نتایج شبیه سازی گردابه‌های بزرگ با شبکه‌ی ریز در جریان مغشوش غیر واکنشی از نتایج رنس بهتر است. نتایج احتراق اسپری دیزل با دو روش شبیه سازی گردابه‌های بزرگ و رنس نیز با استفاده از سینتیک تک مرحله ای با نتایج تجربی گروه آزمایشگاهی سندیا مقایسه گردیده است. مشخصات کلی جریان واکنشی مغشوش اعم از طول نفوذ اسپری سوخت و بخار آن با استفاده از هر دو روش اغتشاشی به‌خوبی پیش بینی می‌شود. با مقایسه‌ی شکل شعله با استفاده از دو روش اغتشاشی تفاوت‌های اندکی می‌توان مشاهده نمود، ولی مقدار کمینه و بیشین هی دما در هر دو یکسان است.
    کلید واژگان
    اغتشاش
    جریان احتراقی اسپری دیزل
    شبیه سازی گردابه های بزرگ
    متوسط گیری رینولدز معادلات ناویر استوکس
    موتور دیزل
    جریانهای آشفته و مدل‌های آن
    دینامیک سیالات محاسباتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-10-23
    1397-08-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2017.12159.5278
    https://mej.aut.ac.ir/article_1034.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480186

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب