| dc.contributor.author | بردباری, حسنیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | بزرگ, سید محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | جلیلی بهابادی, محمد مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:55:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:55:42Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:55:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:55:42Z | |
| dc.date.issued | 2017-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بردباری, حسنیه, بزرگ, سید محمد, جلیلی بهابادی, محمد مهدی. (1396). محاسبه محدوده مجاز تغییرات پارامترهای دینامیکی یک خودرو مفصلی برای حفظ پایداری. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 49(2), 351-362. doi: 10.22060/mej.2016.623 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.623 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_623.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480168 | |
| dc.description.abstract | هدف این تحقیق، محاسبه محدوده مجاز تغ ییرات پارامترهای نامعین مؤثر در گشتاور و نیروهای وارد بر لاستیک یک خودرو مفصلی، برای حفظ<br />پایداری است. در این راستا، مدل هفت درجه آزادی از این خودرو که با سرعت طولی ثابت در مسیر مستقیم حرکت و دچار اغتشاش در صفحه حرکت<br />خود م یشود، انتخاب شده است. برای بهبود رفتار خودرو مفصلی تحت شرایطی که پارامترهای نامعین در مقادیر نامی خود قرار دارند، یک کنتر لکننده<br />پسخورخروجی که متغیرهای قابل انداز هگیری سیستم را بازخورد م یکند، طراحی شده است تا سیستم عملکرد مطلوبی در حضور اغتشاشات داشته باشد.<br />سپس، محدوده های پایداری مقاوم پارامترهای تایر و جاده، از جمله سختی لغزش طولی، سختی لغزش جانبی و سختی گشتاور هم راستاساز به منظور حفظ<br />پایداری حرکتی خودرو، محاسبه شده اند. با خطی سازی معادلات حرکت خودرو معادله مشخصه سیستم به صورت یک چند جمل های با ساختار نامعین چن دخطی<br />حاصل م یشود. در این ساختار، ضرایب چندجمل های خود توابعی چندخطی از پارامترهای نامعین سیستم هستند، ب هطوری که هر ضریب بر حسب هر یک<br />از پارامترهای نامعین خطی است. ب ههمین دلیل، از نتایج موجود در روش چندجمله ا یها در زمینه کنترل مقاوم برای محاسبه محدوده پایداری نامعین یهای<br />پارامتری استفاده شد هاست. رسم مکان هندسی ریش هها، نشان م یدهد که برای تمامی نقاط داخل و روی مرز محدوده سیستم پایدار است. برای بررسی<br />نتایج در شرایط واقع یتر، مدل شبیه ساز یشد های از این خودرو در نرم افزار ادامز ایجاد شده و درستی این محدوده پایداری مقاوم مورد بررسی قرارگرفت هاست.<br />نتایج نشا نداده است در خارج از این محدوده، خودرو ناپایدار است و فقط محدوده محاسبه شده م یتواند حرکت ایمن خودرو را تضمین کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1888 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.623 | |
| dc.subject | خودرو مفصلی | fa_IR |
| dc.subject | محدوده پایداری مقاوم | fa_IR |
| dc.subject | ساختار چندخطی | fa_IR |
| dc.subject | روش چندجمله ای ها | fa_IR |
| dc.subject | کنترل مقاوم | fa_IR |
| dc.subject | سامانه های کنترل خودرو | fa_IR |
| dc.subject | کنترل سیستمهای دینامیکی | fa_IR |
| dc.title | محاسبه محدوده مجاز تغییرات پارامترهای دینامیکی یک خودرو مفصلی برای حفظ پایداری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 351 | |
| dc.citation.epage | 362 | |