| dc.contributor.author | توکلی دستجرد, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | غفوریان, محمد مصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفیعی میم, محمد حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-20T21:54:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-10T21:54:43Z | |
| dc.date.available | 1399-08-20T21:54:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-10T21:54:43Z | |
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | توکلی دستجرد, فاطمه, غفوریان, محمد مصطفی, شفیعی میم, محمد حسین. (1395). ارزیابی نحوهی انتخاب ظرفیت موتورگازسوز در بهینهسازی سیستمCCHP با استفاده از الگوریتم ژنتیک مطالعه موردی: مجتمع ورزشی آبی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 48(1), 79-92. doi: 10.22060/mej.2016.575 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.575 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_575.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480117 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله با استفاده از سه آنالیز انرژی، اقتصادی و زیستمحیطی به بهینه سازی ظرفیت نامی تجهیزات سیستم تولید هزمان برق، حرارت و برودت با محرک اولیه موتورگازسوز، برای یک مجتمع ورزشی آبی پرداخته شده است. آنالیزها برای دو سناریوی متفاوت تداخل سیستم با شبکه (امکان فروش الکتریسیته SSو عدم امکان فروش SNS) و نیز تعیین بهینه پارامترهای طراحی که شامل تعداد موتورگازسوز و ظرفیت نامی و بارجزیی آنها، ظرفیت گرمایشی بویلر، ظرفیت سرمایشی چیلرهای الکتریکی و جذبی میباشند، انجام شده است. پارامترهای طراحی با استفاده از یک تابع هدف چند معیاره که سودسالیانه نسبی (RAB) نامیده میشود و الگوریتم ژنتیک بهینه گردیدهاند. در گام بعدی نحوهی انتخاب ظرفیت نامی موتورگازسوز از نظر اقتصادی( PB ,RAB)و صرفه جویی در مصرف سوخت(FESR) و زیست محیطی (CO2) مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بهینهسازی نشان میدهد که در سناریوی امکان فروش الکتریسیته دو موتورگازسوز (با ظرفیتهایkW 130E1= و kW 150E2=) و در سناریوی عدم امکان فروش الکتریسیته یک موتورگازسوز (با ظرفیت kW 120E=) بیشترین مقدار تابع هدف را به همراه دارند. بعلاوه نتایج ارزیابی نحوهی انتخاب موتورگازسوز نشان داد که اگر در سناریوهای امکان و عدم امکان فروش الکتریسیته دو ظرفیت مشابه به جای ظرفیتهای بهینه انتخاب شوند، دوره بازگشت سرمایه و سود سالیانه نسبی به ترتیب افزایش و کاهش مییابند و پارامترهای نسبت صرفه جویی در مصرف سوخت و نسبت کاهش انتشار آلاینده CO2 در سناریوی امکان(عدم امکان ) فروش الکتریسیته، روند کاهشی(افزایشی) خواهند داشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 785 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.575 | |
| dc.subject | سیستم تولید همزمان حرارت برق وسرما | fa_IR |
| dc.subject | ماکزیمم سود سالیانه | fa_IR |
| dc.subject | امکان فروش برق | fa_IR |
| dc.subject | رفتار سامانههای تولید همزمان با بهرهگیری از انرژیهای تلفاتی | fa_IR |
| dc.subject | سامانههای تولید همزمان برق،گرما و سرما | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی نحوهی انتخاب ظرفیت موتورگازسوز در بهینهسازی سیستمCCHP با استفاده از الگوریتم ژنتیک مطالعه موردی: مجتمع ورزشی آبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد مدعو دانشگاه فنی حرفه ای، مهندسی مکانیک، آموزشکده فنی حرفه ای قاین )امام خمینی )ره(( | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده فنی مهندسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه بزرگمهر قائنات | fa_IR |
| dc.citation.volume | 48 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 92 | |