ارزیابی نحوهی انتخاب ظرفیت موتورگازسوز در بهینهسازی سیستمCCHP با استفاده از الگوریتم ژنتیک مطالعه موردی: مجتمع ورزشی آبی
(ندگان)پدیدآور
توکلی دستجرد, فاطمهغفوریان, محمد مصطفیشفیعی میم, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله با استفاده از سه آنالیز انرژی، اقتصادی و زیستمحیطی به بهینه سازی ظرفیت نامی تجهیزات سیستم تولید هزمان برق، حرارت و برودت با محرک اولیه موتورگازسوز، برای یک مجتمع ورزشی آبی پرداخته شده است. آنالیزها برای دو سناریوی متفاوت تداخل سیستم با شبکه (امکان فروش الکتریسیته SSو عدم امکان فروش SNS) و نیز تعیین بهینه پارامترهای طراحی که شامل تعداد موتورگازسوز و ظرفیت نامی و بارجزیی آنها، ظرفیت گرمایشی بویلر، ظرفیت سرمایشی چیلرهای الکتریکی و جذبی میباشند، انجام شده است. پارامترهای طراحی با استفاده از یک تابع هدف چند معیاره که سودسالیانه نسبی (RAB) نامیده میشود و الگوریتم ژنتیک بهینه گردیدهاند. در گام بعدی نحوهی انتخاب ظرفیت نامی موتورگازسوز از نظر اقتصادی( PB ,RAB)و صرفه جویی در مصرف سوخت(FESR) و زیست محیطی (CO2) مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بهینهسازی نشان میدهد که در سناریوی امکان فروش الکتریسیته دو موتورگازسوز (با ظرفیتهایkW 130E1= و kW 150E2=) و در سناریوی عدم امکان فروش الکتریسیته یک موتورگازسوز (با ظرفیت kW 120E=) بیشترین مقدار تابع هدف را به همراه دارند. بعلاوه نتایج ارزیابی نحوهی انتخاب موتورگازسوز نشان داد که اگر در سناریوهای امکان و عدم امکان فروش الکتریسیته دو ظرفیت مشابه به جای ظرفیتهای بهینه انتخاب شوند، دوره بازگشت سرمایه و سود سالیانه نسبی به ترتیب افزایش و کاهش مییابند و پارامترهای نسبت صرفه جویی در مصرف سوخت و نسبت کاهش انتشار آلاینده CO2 در سناریوی امکان(عدم امکان ) فروش الکتریسیته، روند کاهشی(افزایشی) خواهند داشت.
کلید واژگان
سیستم تولید همزمان حرارت برق وسرماماکزیمم سود سالیانه
امکان فروش برق
رفتار سامانههای تولید همزمان با بهرهگیری از انرژیهای تلفاتی
سامانههای تولید همزمان برق،گرما و سرما
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستاناستاد مدعو دانشگاه فنی حرفه ای، مهندسی مکانیک، آموزشکده فنی حرفه ای قاین )امام خمینی )ره((
استادیار، دانشکده فنی مهندسی، مهندسی مکانیک، دانشگاه بزرگمهر قائنات
شاپا
2008-60322476-3446




