• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 48, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 48, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پارامترهای موثر بر سرعت بحرانی تهویه در تونل‌های مترو

    (ندگان)پدیدآور
    Mounesan, Masoudطلائی, محمدرضاملاطفی, حبیب الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    848.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به اهمیت ایمنی تونل‌های زیرزمینی و سلامتی مسافرین، تحلیل و شبیه‌سازی آتش‌سوزی در تونل برای طراحی یک سیستم تهویه مناسب و کارآمد و مقابله با خطرات و کاهش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی لازم و ضروری است. سیستم تهویه طولی به طور گسترده در تهویه تونل استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین پارامترها برای ایمنی تونل در هنگام آتش‌سوزی در این نوع سیستم ، سرعت بحرانی تهویه است. سرعت بحرانی تهویه، حداقل سرعت جریان طولی هوا است که مانع از برگشت دود ناشی از آتش‌سوزی به سمت بالادست جریان می‌شود. اگر سرعت تهویه کمتر از سرعت بحرانی باشد، دود و اثرات ناشی از آتش‌سوزی در بالادست جریان پخش‌شده و مشکلاتی از جمله عدم دید مناسب و کمبود اکسیژن برای مسافران به وجود می‌آید. در سرعت جریان هوای برابر با سرعت بحرانی تهویه، دود و گرما به پایین‌دست تونل حرکت می‌کند و بدین ترتیب هوای تازه و یک مسیر امن برای فرار مسافران فراهم می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی سرعت بحرانی تهویه و پارامترهای تأثیرگذار بر روی آن است. در این مقاله از کد FDS که یک شبیه‌ساز دینامیک سیالات محاسباتی است برای مطالعه سرعت بحرانی استفاده شده است. سپس اثر شکل منبع آتش، وجود وسیله نقلیه مانند قطار درون تونل، شکل هندسی تونل و شیب تونل بر روی سرعت بحرانی تهویه مورد بررسی قرار گرفت
    کلید واژگان
    آتش‌سوزی در تونل
    سرعت بحرانی تهویه
    برگشت جریان
    جریان های آرام

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی را هآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
    استادیار، دانشکده مهندسی را هآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
    استادیار، دانشکده مهندسی را هآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2016.368
    https://mej.aut.ac.ir/article_368.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/480114

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب