بهبود پروفیل هندسی چرخ زنجیر در سامانه انتقال قدرت دوچرخه با هدف تعدیل در دامنه نوسان شتاب حاصل از رکابزدن
(ندگان)پدیدآور
معظمی گودرزی, علیهاشمی کچپی, سید حبیب اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بر پایه نتایج بدست آمده از داده های آزمایشگاهی و تحلیل های مکانیکی وابسته به آن، بزرگی نیرویی که یک دوچرخه سوار می تواند در حداکثر توان خود بر پنجه رکاب ها وارد آورد، تابعی از موقعیت زاویه ای رکاب ها است. از اینرو بر ایند گشتاور هایی که این نیرو ها در محور رکاب وارد می نمایند، طبیعتی متناوب دارد. برای جلوگیری از انتقال نوسانات گشتاور به چرخ محرک دوچرخه که افت و خیز در شتاب دوچرخه را بهمراه دارد باید از سیستم انتقال نیروی ویژه ای بهره جست. طراحی چنین مکانیزمی موضوع پژوهش حاضر می باشد. طرح مذکور در واقع یک نمونه بهینه سازی شده از سیستم های معمولی تولید انرژی مکانیکی به روش رکابزدن می باشد که در آن برای انتقال توان از محور رکاب به زنجیر از یک چرخ زنجیر بیضی گون استفاده شده است. با توجه به ویژگیهای چرخ زنجیر جدید، سازوکار انتقال قدرتی که از آن استفاده می کند می تواند نوسانات متناوب گشتاور وارده بر محور رکاب را تعدیل نماید. بنا براین روند شتابگیری در دوچرخه ای که از این سیستم انتقال نیرو استفاده می کند تقریبا بدون نوسان خواهد بود.
کلید واژگان
گشتاور متناوبدامنه نوسان
دوچرخه
تحلیل مکانیکی
چرخ زنجیر بیضی شکل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلکارشناسی ارشد ، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
شاپا
2008-60322476-3446




