بررسی جریان چگالشی بخار در گذرگاه پره های یک توربین همراه با نازل ورودی مرطوب
(ندگان)پدیدآور
تیمورتاش, علیرضامه پیکر, محمدرضالکزیان, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بخار با انبساط سریع در شیپورهها و نیز گذرگاه پرههای توربین، فوق سرد میشود؛ بخار فوق سرد مستعد جوانهزایی هموژن است و فرآیند چگالش به طور معمول به صورت لحظهای و به وسیله شوک چگالش که موجب تلفات ترمودینامیکی و آئرودینامیکی است، انجام میگیرد. به این ترتیب، با تشکیل قطرات و در نتیجه کاهش انرژی گیبز، تعادل ترمودینامیکی برقرار میشود. برای حل دوبعدی جریان گفته شده، معادلات بقاء با معادلات حاکم بر تشکیل و رشد قطرات ترکیب شده و از روش تایممارچینگ جیمسون مبنی بر حجم کنترلی و طرح مغشوش بالدوین - لوماکس استفاده شده است. برای بررسی اعتبار روش تدوین شده، توزیع فشار در امتداد مسیر یک شیپوره و نیز گذرگاه پرههای یک توربین و همچنین اندازه قطرات در انتهای هر دو هندسه محاسبه و با مقادیر تجربی موجود مقایسه شدهاند که برابری خوبی بین نتایج عددی و دادههای تجربی گزارش شده است. با توجه به اعتبار روش تدوین شده، بررسی تئوریک برای کنترل شدت و موقعیت شوک میعان در گذرگاه پرههای یک توربین ازراه پاشش قطرات در ورودی انجام شده است. برای این کار یک شیپوره همگرا در بالا دست پره توربین در نظر گرفته شده است و نتایج به دست آمده از حل عددی نشان میدهند که وجود قطرات با اندازه مناسب در ورودی گذرگاه پرههای توربین سبب ضعیف شدن و به تعویق افتادن شوک چگالش در گذرگاه پرهها میشود.
کلید واژگان
: فوق سردجوانه زایی
شوک چگالش
جریان بخار مرطوب
جیمسون
بالدوین لوماکس و پاشش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
نویسنده مسئول و دانشیار، گروه مکانیک، تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد؛استاد، گروه مکانیک، تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد؛
استادیار، گروه مکانیک، تبدیل انرژی، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت معلم سبزوار؛
شاپا
2008-60322476-3446




