| dc.contributor.author | دمرچلی, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرزانه, سیدبابک | fa_IR |
| dc.contributor.author | قلی تبار, مرضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-12T04:16:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-02T04:16:53Z | |
| dc.date.available | 1404-03-12T04:16:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-02T04:16:53Z | |
| dc.date.issued | 2025-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1404-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دمرچلی, مجید, فرزانه, سیدبابک, قلی تبار, مرضیه. (1404). اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینه. جستارهای زبانی, 16(4), 10-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3081 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0816 | |
| dc.identifier.uri | http://lrr.modares.ac.ir/article-14-59997-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169894 | |
| dc.description.abstract | آموزش و یادگیری زبان عربی از منظر دینی و قانونی در کشور ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو ضروری است که همواره جایگاه این زبان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بینالمللی حفظ شود. هدف این مقاله ارائه الگویی برای اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم با تکیه بر شناسایی عوامل پیدا و پنهانِ تأثیرگذار بر آن و نیز شناخت موانع پیشروی این مسأله است. مبنای گردآوری اطلاعات بر روشهای کیفی و بطور ویژه انجام مصاحبههای ساختمند با 10 نفر از اساتید جامعهشناسی زبان استوار بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از فرآیند روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافته است. از مدل (AHP) و نرمافزار (Expert Choise) نیز جهت وزنبندی مؤلفههای پژوهش استفاده به عمل آمده است.نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که گرایش به آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم به شدت تحت تأثیر عوامل مبنایی همچون عوامل اجتماعی، روانی و اقتصادی قرار دارد. مقدار ضریب AHP برای شاخصهای اجتماعی (0.403)، شاخصهای روانی (0.364) و شاخصهای اقتصادی (0.234) بدست آمد.
نتایج همچنین نشان میدهد که موانع و تنگناهای پیشروی فرآیند آموزش و یادگیری زبان دوم در کشور ایران به ترتیب اهمیت در شش حوزه موانع حقوقی، موانع سیاسی، موانع ساختاری، موانع اجتماعی، موانع فرهنگی و موانع اقتصادی شناسایی و طبقهبندی شدند. این نتایج سمت و سوی الگوی بهینه آموزش و یادگیری زبان دوم بویژه زبان عربی را با رفع موانع و تنگناها به ترتیب اولویت و با نگاهی همهجانبه، فراهم کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | جستارهای زبانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Language Related Research | en_US |
| dc.subject | آموزش زبان عربی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم آموزش و یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | زبان دوم | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.title | اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقالات علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد زبان و ادبیات عرب، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 10 | |
| dc.citation.epage | 0 | |