نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدمرچلی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorفرزانه, سیدبابکfa_IR
dc.contributor.authorقلی تبار, مرضیهfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-12T04:16:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-02T04:16:53Z
dc.date.available1404-03-12T04:16:53Zfa_IR
dc.date.available2025-06-02T04:16:53Z
dc.date.issued2025-04-01en_US
dc.date.issued1404-01-12fa_IR
dc.identifier.citationدمرچلی, مجید, فرزانه, سیدبابک, قلی تبار, مرضیه. (1404). اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینه. جستارهای زبانی, 16(4), 10-0.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3081
dc.identifier.issn2383-0816
dc.identifier.urihttp://lrr.modares.ac.ir/article-14-59997-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169894
dc.description.abstractآموزش و یادگیری زبان عربی از منظر دینی و قانونی در کشور ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو ضروری است که همواره جایگاه این زبان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین­المللی حفظ شود. هدف این مقاله ارائه الگویی برای اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم با تکیه بر شناسایی عوامل پیدا و پنهانِ تأثیرگذار بر آن و نیز شناخت موانع پیش­روی این مسأله است. مبنای گردآوری اطلاعات بر روش­های کیفی و بطور ویژه انجام مصاحبه­های ساختمند با 10 نفر از اساتید جامعه­شناسی زبان استوار بوده است. تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده با استفاده از فرآیند روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافته است. از مدل (AHP) و نرم­افزار (Expert Choise) نیز جهت وزن­بندی مؤلفه­های پژوهش استفاده به عمل آمده است.نتایج حاصل از این مقاله نشان می­دهد که گرایش به آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم به شدت تحت تأثیر عوامل مبنایی همچون عوامل اجتماعی، روانی و اقتصادی قرار دارد. مقدار ضریب AHP برای شاخص­های اجتماعی (0.403)، شاخص­های روانی (0.364) و شاخص­های اقتصادی (0.234) بدست آمد. نتایج همچنین نشان می­دهد که موانع و تنگناهای پیش­روی فرآیند آموزش و یادگیری زبان دوم در کشور ایران به ترتیب اهمیت در شش حوزه موانع حقوقی، موانع سیاسی، موانع ساختاری، موانع اجتماعی، موانع فرهنگی و موانع اقتصادی شناسایی و طبقه­بندی شدند. این نتایج سمت و سوی الگوی بهینه آموزش و یادگیری زبان دوم بویژه زبان عربی را با رفع موانع و تنگناها به ترتیب اولویت و با نگاهی همه­جانبه، فراهم کرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofجستارهای زبانیfa_IR
dc.relation.ispartofLanguage Related Researchen_US
dc.subjectآموزش زبان عربیfa_IR
dc.subjectسیستم آموزش و یادگیریfa_IR
dc.subjectزبان دومfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.titleاصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقالات علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان و ادبیات عرب، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات عرب، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue4
dc.citation.spage10
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد