| dc.contributor.author | زمانی کیاسری, عالیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, سیدحمزه | fa_IR |
| dc.contributor.author | قهرانی, نسیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادی, سیاوش | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمپوری, سید خسرو | fa_IR |
| dc.contributor.author | عابدینی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | ذبیحی ززولی, عاطفه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عمویی, فتانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-11T05:22:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-01T05:22:34Z | |
| dc.date.available | 1404-03-11T05:22:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-01T05:22:34Z | |
| dc.date.issued | 2025-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1404-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زمانی کیاسری, عالیه, حسینی, سیدحمزه, قهرانی, نسیم, مرادی, سیاوش, قاسمپوری, سید خسرو, عابدینی, احسان, ذبیحی ززولی, عاطفه, عمویی, فتانه. (1404). ارزیابی وضعیت فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رابطه آن با عوامل جمعیت شناختی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 35(244), 123-133. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9260 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9279 | |
| dc.identifier.uri | http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20816-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167125 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: با توجه به نقش کلیدی اعضای هیئت علمی در امر آموزش دانشجویان، ارزیابی فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی امری ضروری است. شناخت وضعیت اعضای هیئت علمی، میتواند مسئولین و برنامهریزان را در جهت تصمیمگیریهای موثرتر، کیفیت زندگی کاری و در نهایت افزایش اثربخشی یاری نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان فرسودگی شغلی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 125 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، مشارکت داشتند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی Maslach (خستگی عاطفی (9 گویه )، مسخ شخصیت (5 گویه) و موفقیت شخصی (9 گویه ) استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. برای توصیف و تحلیل دادهها از آزمونهای انحراف معیار، میانگین، من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین (انحراف معیار) فرسودگی شغلی به ترتیب از نظر فراوانی و شدت برابر است با (0/09) 6/01 و (0/95) 6/04، میانگین (انحراف معیار) ابعاد فرسودگی شغلی به ترتیب از نظر فراوانی و شدت در حیطههای، خستگی عاطفی (1/10) 91/5 و (0/95) 6/06، مسخ شخصیت (1/6)6/29 و (0/95) 6.29 و موفقیت شخصی (0/81)5/82 و (0/92) 5/78 بود. ارتباط معناداری میان فرسودگی شغلی و ابعاد آن با متغیر جنسیت برقرار نیست (Sig. < 0/05) میان متغیر تأهل و فرسودگی شغلی (0/39=Sig.) و نیز خستگی عاطفی (0/015=Sig.) ارتباط معنیداری وجود دارد. میان فرسودگی شغلی و ابعاد آن با دانشکده (0/268=Sig.) و سطح تحصیلات (0/005=Sig.) ارتباطی وجود ندارد. رابطه معنیداری میان خستگی عاطفی با رتبه (0/035=Sig.) و نوع استخدام (0/29=Sig.) برقرار است.
استنتاج: میزان فرسودگی شغلی در بین اعضای هیئت علمی پایین بوده است با این وجود، پیشنهاد میگردد وضعیت فرسودگی شغلی اساتید به تفکیک عوامل جمعیت شناختی و اساتید علوم پایه و بالینی ارزیابی و اقدامات لازم جهت کنترل عوامل شیوع فرسودگی در دست اقدام قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 386 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مازندران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | فرسودگی شغلی | fa_IR |
| dc.subject | اعضای هیئت علمی | fa_IR |
| dc.subject | متغیرهای جمعیت شناختی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش پزشكی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی وضعیت فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رابطه آن با عوامل جمعیت شناختی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي-کامل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، روانپزشکی، مرکز تحقیقات روان تنی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای تخصصی آموزشی عالی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه پزشکی قانونی و سم شناسی بالینی، دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات مقاومت ضد میکروبی، بیمارستان رازی قائمشهر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار،گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 35 | |
| dc.citation.issue | 244 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 133 | |