نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبنافی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorشهبازی, محمدمهدیfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T04:39:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T04:39:46Z
dc.date.available1404-03-11T04:39:45Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T04:39:46Z
dc.date.issued2024-12-21en_US
dc.date.issued1403-10-01fa_IR
dc.date.submitted2024-08-30en_US
dc.date.submitted1403-06-09fa_IR
dc.identifier.citationبنافی, مسعود, شهبازی, محمدمهدی. (1403). گذار به حکمرانی هوشمند: پیشایندهای استقرار نظام بودجه‌ریزی هوشمند در بخش عمومی. مطالعات مدیریت دولتی ایران, 7(4), 159-193. doi: 10.22034/jipas.2025.521762.1803fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۶۲۵۶
dc.identifier.issn۲۶۷۶-۶۰۶X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jipas.2025.521762.1803
dc.identifier.urihttps://www.jipas.ir/article_221944.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1165221
dc.description.abstractنظام بودجه‌ریزی یکی از ابزارهای اساسی برای پاسخگویی، کنترل و تحقق اهداف ملی در حکمرانی بخش عمومی محسوب می‌شود. در شرایط کنونی، تحولات نوپدید و پیچیدگی مسائل عمومی باعث شده است تا روش‌های سنتی بودجه‌ریزی، کارایی و اثربخشی خود را از دست بدهند؛ از این‌رو، گذار از حکمرانی سنتی به حکمرانی هوشمند به عنوان یک ابتکار کارآفرینی نهادی و کارآفرینی بخش عمومی، اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندهای استقرار نظام بودجه هوشمند در ایران است. این پژوهش از منظر روش‌شناختی، پژوهشِ آمیخته متوالی (در مرحله اول، کیفی و در مرحله دوم، کمی) و به لحاظ هدف کاربردی محسوب می‌شود. در بخش کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون و انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق با 10 نفر از صاحب‌نظران دانشگاهی و اجرایی، پیشایندهای مورد نیاز شناسایی شده و در مرحله کمی نیز، عوامل شناسایی‌شده از طریق روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بهترین-بدترین (BWM) با بهره‌گیری از نظرات 13 نفر از خبرگان اولویت‌بندی شدند. مصاحبه‌های انجام‌شده منتج به 2 مضمون فراگیر، 4 مضمون سازمان‌دهنده و 19 مضمون پایه شده است. یافته‌های مرحله کمی پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین پیشایندهای استقرار نظام بودجه هوشمند شامل: «عزم و اراده مدیران ارشد حاکمیت» (ذیل مضمون سازمان‌دهنده «فراسازمان»)، «زیرساخت نرم‌افزاری» (ذیل مضمون سازمان‌دهنده «فناوری اطلاعات»)، «حمایت مدیریتی (سطوح میانی)» (ذیل مضمون سازمان‌دهنده «مدیریت تغییر»)، و «دسترسی به داده» (ذیل مضمون سازمان‌دهنده «منابع سازمانی»)، است.fa_IR
dc.format.extent1137
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مدیریت دولتی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Public Administration Associationen_US
dc.relation.ispartofمطالعات مدیریت دولتی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Iranian Public Administration Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jipas.2025.521762.1803
dc.subjectبودجه‌‌ریزی هوشمندfa_IR
dc.subjectحکمرانی هوشمندfa_IR
dc.subjectهوش مصنوعیfa_IR
dc.subjectتحلیل مضمونfa_IR
dc.subjectروش بهترین-بدترینfa_IR
dc.titleگذار به حکمرانی هوشمند: پیشایندهای استقرار نظام بودجه‌ریزی هوشمند در بخش عمومیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری کارآفرینی دانشگاه تهران و پژوهشگر شرکت دانش‌بنیان پژوهش و فناوری، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage159
dc.citation.epage193
nlai.contributor.orcid0000-0003-1953-2720
nlai.contributor.orcid0009-0002-9515-0337


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد