نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیرحسینی, عطیهfa_IR
dc.contributor.authorبهزادپور, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T08:12:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T08:12:20Z
dc.date.available1404-02-11T08:12:20Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T08:12:20Z
dc.date.issued2025-01-01en_US
dc.date.issued1403-10-12fa_IR
dc.identifier.citationامیرحسینی, عطیه, بهزادپور, سمانه. (1403). رابطه انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادر با تاب‌آوری کودکان با نقش واسطه‌ای ظرفیت. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 0, 55-66. doi: 10.48307/FMSJ.2025.29.1.7fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2025.29.1.7
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5298-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162471
dc.description.abstractزمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری کودکان اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای ظرفیت تأملی والدینی مادر در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان آن‌ها انجام شد. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه‌ای شامل ۲۰۰ نفر از مادران ساکن تهران با کودکان ۶ تا ۱۱ سال، به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، توانایی‌های شناختی و تاب‌آوری کودکان را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارSPSS نسخه ۲۷ انجام شد. یافته‌ها: ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی (0/29-=β) و کنترل مهاری (0/28-=β) با تاب‌آوری کودک رابطۀ منفی داشتند. همچنین، ضعف در کنترل مهاری اثر مثبت بر پیش‌ذهنی‌سازی (0/31=β) و اثر منفی بر قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/24-=β) داشت. ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی نیز با پیش‌ذهنی‌سازی رابطه‌ای مثبت (0/35=β) و با علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی رابطه‌ای منفی (0/15-=β) نشان داد (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی اثر منفی (0/30-=β)، قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/31=β) و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی (24/0=β) اثر مثبت بر تاب‌آوری کودک داشتند (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی و علاقه/کنجکاوی در رابطه بین ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری کودک نقش واسطه‌ای داشتند. همچنین، پیش‌ذهنی‌سازی و قطعیت در تشخیص حالات ذهنی در رابطه بین ضعف در کنترل مهاری مادر و تاب‌آوری کودک، نقش واسطه‌ای ایفا کردند (0/005>P). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های ظرفیت تأملی والدینی در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان حمایت می‌کند. بنابراین، تقویت این مؤلفه‌ها می‌تواند رویکردی مؤثر در مداخلات ارتقاء تاب‌آوری کودکان باشد.fa_IR
dc.format.extent485
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2025.29.1.7
dc.subjectتاب‌آوری کودکانfa_IR
dc.subjectانعطاف‌پذیری شناختیfa_IR
dc.subjectکنترل مهاریfa_IR
dc.subjectظرفیت تأملی والدینیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleرابطه انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادر با تاب‌آوری کودکان با نقش واسطه‌ای ظرفیتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.spage55
dc.citation.epage66
nlai.contributor.orcid0009-0008-5480-9768


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد