• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 0, شماره
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادر با تاب‌آوری کودکان با نقش واسطه‌ای ظرفیت

    (ندگان)پدیدآور
    امیرحسینی, عطیهبهزادپور, سمانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    485.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری کودکان اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای ظرفیت تأملی والدینی مادر در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان آن‌ها انجام شد. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه‌ای شامل ۲۰۰ نفر از مادران ساکن تهران با کودکان ۶ تا ۱۱ سال، به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، توانایی‌های شناختی و تاب‌آوری کودکان را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارSPSS نسخه ۲۷ انجام شد. یافته‌ها: ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی (0/29-=β) و کنترل مهاری (0/28-=β) با تاب‌آوری کودک رابطۀ منفی داشتند. همچنین، ضعف در کنترل مهاری اثر مثبت بر پیش‌ذهنی‌سازی (0/31=β) و اثر منفی بر قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/24-=β) داشت. ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی نیز با پیش‌ذهنی‌سازی رابطه‌ای مثبت (0/35=β) و با علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی رابطه‌ای منفی (0/15-=β) نشان داد (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی اثر منفی (0/30-=β)، قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/31=β) و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی (24/0=β) اثر مثبت بر تاب‌آوری کودک داشتند (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی و علاقه/کنجکاوی در رابطه بین ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری کودک نقش واسطه‌ای داشتند. همچنین، پیش‌ذهنی‌سازی و قطعیت در تشخیص حالات ذهنی در رابطه بین ضعف در کنترل مهاری مادر و تاب‌آوری کودک، نقش واسطه‌ای ایفا کردند (0/005>P). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های ظرفیت تأملی والدینی در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان حمایت می‌کند. بنابراین، تقویت این مؤلفه‌ها می‌تواند رویکردی مؤثر در مداخلات ارتقاء تاب‌آوری کودکان باشد.
    کلید واژگان
    تاب‌آوری کودکان
    انعطاف‌پذیری شناختی
    کنترل مهاری
    ظرفیت تأملی والدینی
    عمومى

    تاریخ نشر
    2025-01-01
    1403-10-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    https://dx.doi.org/10.48307/FMSJ.2025.29.1.7
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5298-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162471

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب