رابطه انعطافپذیری شناختی و کنترل مهاری مادر با تابآوری کودکان با نقش واسطهای ظرفیت
(ندگان)پدیدآور
امیرحسینی, عطیهبهزادپور, سمانه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر تابآوری کودکان اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای ظرفیت تأملی والدینی مادر در رابطۀ انعطافپذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تابآوری کودکان آنها انجام شد.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونهای شامل ۲۰۰ نفر از مادران ساکن تهران با کودکان ۶ تا ۱۱ سال، بهصورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ظرفیت تأملی والدینی، تواناییهای شناختی و تابآوری کودکان را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرمافزارSPSS نسخه ۲۷ انجام شد.
یافتهها: ضعف در انعطافپذیری شناختی (0/29-=β) و کنترل مهاری (0/28-=β) با تابآوری کودک رابطۀ منفی داشتند. همچنین، ضعف در کنترل مهاری اثر مثبت بر پیشذهنیسازی (0/31=β) و اثر منفی بر قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/24-=β) داشت. ضعف در انعطافپذیری شناختی نیز با پیشذهنیسازی رابطهای مثبت (0/35=β) و با علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی رابطهای منفی (0/15-=β) نشان داد (0/001>P). پیشذهنیسازی اثر منفی (0/30-=β)، قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/31=β) و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی (24/0=β) اثر مثبت بر تابآوری کودک داشتند (0/001>P). پیشذهنیسازی و علاقه/کنجکاوی در رابطه بین ضعف در انعطافپذیری شناختی و تابآوری کودک نقش واسطهای داشتند. همچنین، پیشذهنیسازی و قطعیت در تشخیص حالات ذهنی در رابطه بین ضعف در کنترل مهاری مادر و تابآوری کودک، نقش واسطهای ایفا کردند (0/005>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش از نقش واسطهای مؤلفههای ظرفیت تأملی والدینی در رابطۀ انعطافپذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تابآوری کودکان حمایت میکند. بنابراین، تقویت این مؤلفهها میتواند رویکردی مؤثر در مداخلات ارتقاء تابآوری کودکان باشد.
کلید واژگان
تابآوری کودکانانعطافپذیری شناختی
کنترل مهاری
ظرفیت تأملی والدینی
عمومى
تاریخ نشر
2025-01-011403-10-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
شاپا
1029-78552008-9821



