| dc.contributor.author | امینی, فرشته | fa_IR |
| dc.contributor.author | مولایی, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | امین شکروی, فرخنده | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنیا, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T07:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T07:37:13Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T07:37:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T07:37:13Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امینی, فرشته, مولایی, سمیه, امین شکروی, فرخنده, حیدرنیا, علیرضا. (1403). اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران, 38, 0-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5923 | |
| dc.identifier.issn | 2008-5931 | |
| dc.identifier.uri | http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3821-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161226 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: شرکت در برنامه های آموزشی توانمندسازی تخصصی پرستاری ( مراقبت های ویژه –مراقبت های ویژه قلبی-دیالیز-اورژانس) مهارت های افراد را تغییر می دهد. توانمندسازی پرستاران برای ارائه مراقبت با کیفیت بسیار مهم است. انگیزه و علاقه به انجام کار و دستیابی به اهداف، از مهمترین عوامل تعیین کننده رضایت شغلی کادردرمان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان بود.
روش تحقیق: روش این پژوهش نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل تمام پرستاران شاغل در هشت شهر محروم ایران (اهواز، هرمزگان، زاهدان، ایلام، آبادان، زابل، تربت جام و ایرانشهر) در سال 98-97 بود. برای این مطالعه 120 پرستار به روش نمونه گیری هدفمند ( گروه آزمایش) و 120 پرستار به روش کاندید ( گروه کنترل) انتخاب شدند (n=240) که بر اساس تحصیلات، جنسیت، سابقه کار و سن همتاسازی شدند. برنامه آموزشی تخصصی برای گروه مداخله بر اساس مدل ارزیابی آموزشی کرک پاتریک [1]ارائه شد، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. معیارهای ورود به مطالعه، سابقه کار زیر 20 سال و استقرار نیروی کار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانها بود. معیارهای خروج سابقه کار بیش از 20 سال بود. سپس به مدت سه ماه (هر هفته یک ساعت و نیم) برنامه آموزشی اجرا شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اجرای دوره توانمندسازی آموزشی، میزان رضایت شغلی پرستاران را به طور معنی داری افزایش داد (P>0.001).
نتیجهگیری: آموزش توانمندسازی باعث افزایش انعطاف پذیری و رضایت شغلی و انگیزه در پرستاران و افزایش بهره وری در فرصت های شغلی چالش برانگیز شد. نتایج این مطالعه می تواند به مقامات و سیاستگذاران مراقبت های بهداشتی کمک کند تا عوامل موثر بر مهارت ها و عملکرد پرستاران را شناسایی کنند و برنامههای آموزش ضمن خدمت مستمر میتواند موجب ارتقاء رضایت شغلی پرستاران شود.
[1] Kirkpatrick Model | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Journal of Nursing | en_US |
| dc.subject | توانمندسازی | fa_IR |
| dc.subject | برنامه آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاران | fa_IR |
| dc.subject | رضایت شغلی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی پرستاران بر رضایت شغلی آنان: یک مطالعه نیمه تجربی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری ومامایی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران،ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ،تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 38 | |
| dc.citation.spage | 0 | |
| dc.citation.epage | 0 | |