درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
(ندگان)پدیدآور
خاچیان, آلیسهارون زاده, ریحانهحقانی, شیماصالحی, تهمینهرضایی, مسعود
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ارائه خدمات با کیفیت بالا در سازمانهای خدماتی، به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، برای موفقیت ضروری است. خدمات با کیفیت منجر به رضایت بیماران و کاهش هزینهها میشود. اندازهگیری کیفیت، به ویژه ارزیابی فعالیتهای پرستاران، از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت مراقبت است. هدف این مطالعه، تعیین درک پرستاران مراکز آموزشی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از کیفیت مراقبتهای پرستاری است.
روش کار: این پژوهش توصیفی بر روی 265 پرستار شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1400 انجام شد. نمونهگیری به صورت طبقهای با تخصیص متناسب انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامهای برای ارزیابی درک پرستاران از کیفیت خدمات پرستاری بود که 25 سؤال در ارتباط با ابعاد مختلف کیفیت را شامل میشد. جمعآوری دادهها پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه انجام شد..
یافتهها: از 265 پرستار، 67.7% زن و میانگین سنی 34.32 سال بودند. نتایج نشان داد میانگین کیفیت خدمات پرستاری 76.35 بوده و در بعد مسئولیت و دقت بالاترین (3.28) و در بعد ارتقاء سلامت پایینترین (2.79) نمره را کسب کردند.
نتیجهگیری: کیفیت کلی خدمات پرستاری در حد مطلوب است، اما پرستاران در ابعاد دقت و مسئولیتپذیری نمرات بالاتری دارند. توجه به ابعاد ارتباط، رضایتمندی و ارتقاء سلامت در آموزش پرستاران ضروری است.
کلید واژگان
مراقبتکیفیت
پرستار
کیفیت مراقبت پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
150تاریخ نشر
2024-11-011403-08-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.گروه داخلی – جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
گروه آمار زیستی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران ، تهران.
گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
شاپا
2008-59232008-5931



