نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسالاری پاک, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorذاکریان, سید ابولفضلfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی, فرینfa_IR
dc.contributor.authorغریب, سیف الهfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:25:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:25:50Z
dc.date.available1404-02-11T07:25:50Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:25:50Z
dc.date.issued2025-03-01en_US
dc.date.issued1403-12-11fa_IR
dc.identifier.citationسالاری پاک, سمیه, ذاکریان, سید ابولفضل, فاطمی, فرین, غریب, سیف اله. (1403). ارزیابی و طراحی بهینه روشنایی مسیر خروج اضطراری براساس استاندارد و عملکرد زمانی افراد: مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبی. سلامت كار ايران, 22(1), 46-64.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-3650-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160716
dc.description.abstractمقدمه: روشنایی مسیر فرار یکی از ارکان مهم در تخلیه اضطراری است زیرا تامین روشنایی مورد نیاز تخلیه سریع و ایمن افراد را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شرایط روشنایی موجود در تخلیه اضطراری قبل و بعد از اصلاحات مورد نیاز جهت تسهیل خروج ایمن و سریع افراد صورت گرفت. روش اجرا: مطالعه مداخله ای حاضر در سیستم روشنایی اضطراری ساختمان کنترل یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی انجام گرفت. ابتدا میزان روشنایی شرایط اضطراری، سرعت خروج افراد و میزان قابلیت رویت علائم موجود در مسیر و قابلیت تشخیص مسیر فرار در اجرای سناریو نقص سیستم الکتریکی ساختمان با استفاده از ثبت سرعت و عملکرد افراد توسط دوربین های دید در شب و چک لیست طراحی شده مورد بررسی قرار گرفت. سپس مداخله لازم شامل طراحی مجدد روشنایی اضطراری نصب نوارهای فتولومیسنت، علائم خروج و حذف موانع در مسیر فرار انجام و با فاصله ی دو هفته بعد از مداخله تمرین دوم انجام شد.  یافته ها: نتایج نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در مدت زمان خروج قبل از انجام مداخله و بعد از آن بود. به نحوی که میزان مدت زمان خروج بعد از مداخله کاهش معناداری داشته است (001/0 P-value <). واکنش زمانی خروج افراد قبل از مداخله با میانگین و انحراف معیار 4/10 ± 8/38 ثانیه بود که بعد از مداخله به 66/8 ± 7/27 ثانیه کاهش یافت (001/0 P-value =). همچنین اختلاف معنا داری در ارزیابی مسیر فرار توسط اپراتور ها قبل از انجام مداخله و بعد از آن مشاهده شد. بدین صورت که میانگین امتیاز کلی ارزیابی مسیر قبل از مداخله 56/1 ± 6/18 و بعد از مداخله به 1/2 ± 5/22 امتیاز افزایش یافت. میانگین شدت روشنایی مسیر راهرو های خروج قبل و بعد از مداخله به ترتیب 02/2 ± 52/5  و 47/2 ± 90/19 بود. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که با تغییر طراحی مسیر خروج و نصب نوار فتولومیسنت و علائم خروج می توان عملکرد زمانی افراد را در مسیر خروج اضطراری کاهش داد. همچنین طراحی اصولی مسیر خروج اضطراری می تواند در کاهش ازدحام و کاهش استرس های ناشی از قرار گرفتن در شرایط بحرانی موثر باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد مداخلات انجام شده شامل تغییر چیدمان مسیر خروج، نصب نوار فتولومیسنت و علائم خروج به افراد در پیدا کردن سریع تر و راحت تر مسیر خروج بعد از اقدامات اصلاحی کمک می کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectروشنایی اضطراریfa_IR
dc.subjectنوار فتولومیسنتfa_IR
dc.subjectعلائم خروجfa_IR
dc.subjectمسیر فرارfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.titleارزیابی و طراحی بهینه روشنایی مسیر خروج اضطراری براساس استاندارد و عملکرد زمانی افراد: مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage46
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد