| dc.contributor.author | سالاری پاک, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ذاکریان, سید ابولفضل | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاطمی, فرین | fa_IR |
| dc.contributor.author | غریب, سیف اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T07:25:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T07:25:50Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T07:25:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T07:25:50Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سالاری پاک, سمیه, ذاکریان, سید ابولفضل, فاطمی, فرین, غریب, سیف اله. (1403). ارزیابی و طراحی بهینه روشنایی مسیر خروج اضطراری براساس استاندارد و عملکرد زمانی افراد: مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبی. سلامت كار ايران, 22(1), 46-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-5133 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7493 | |
| dc.identifier.uri | http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3650-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160716 | |
| dc.description.abstract | مقدمه:
روشنایی مسیر فرار یکی از ارکان مهم در تخلیه اضطراری است زیرا تامین روشنایی مورد نیاز تخلیه سریع و ایمن افراد را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شرایط روشنایی موجود در تخلیه اضطراری قبل و بعد از اصلاحات مورد نیاز جهت تسهیل خروج ایمن و سریع افراد صورت گرفت.
روش اجرا:
مطالعه مداخله ای حاضر در سیستم روشنایی اضطراری ساختمان کنترل یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی انجام گرفت. ابتدا میزان روشنایی شرایط اضطراری، سرعت خروج افراد و میزان قابلیت رویت علائم موجود در مسیر و قابلیت تشخیص مسیر فرار در اجرای سناریو نقص سیستم الکتریکی ساختمان با استفاده از ثبت سرعت و عملکرد افراد توسط دوربین های دید در شب و چک لیست طراحی شده مورد بررسی قرار گرفت. سپس مداخله لازم شامل طراحی مجدد روشنایی اضطراری نصب نوارهای فتولومیسنت، علائم خروج و حذف موانع در مسیر فرار انجام و با فاصله ی دو هفته بعد از مداخله تمرین دوم انجام شد.
یافته ها:
نتایج نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در مدت زمان خروج قبل از انجام مداخله و بعد از آن بود. به نحوی که میزان مدت زمان خروج بعد از مداخله کاهش معناداری داشته است (001/0 P-value <). واکنش زمانی خروج افراد قبل از مداخله با میانگین و انحراف معیار 4/10 ± 8/38 ثانیه بود که بعد از مداخله به 66/8 ± 7/27 ثانیه کاهش یافت (001/0 P-value =). همچنین اختلاف معنا داری در ارزیابی مسیر فرار توسط اپراتور ها قبل از انجام مداخله و بعد از آن مشاهده شد. بدین صورت که میانگین امتیاز کلی ارزیابی مسیر قبل از مداخله 56/1 ± 6/18 و بعد از مداخله به 1/2 ± 5/22 امتیاز افزایش یافت. میانگین شدت روشنایی مسیر راهرو های خروج قبل و بعد از مداخله به ترتیب 02/2 ± 52/5 و 47/2 ± 90/19 بود.
نتیجه گیری:
این مطالعه نشان داد که با تغییر طراحی مسیر خروج و نصب نوار فتولومیسنت و علائم خروج می توان عملکرد زمانی افراد را در مسیر خروج اضطراری کاهش داد. همچنین طراحی اصولی مسیر خروج اضطراری می تواند در کاهش ازدحام و کاهش استرس های ناشی از قرار گرفتن در شرایط بحرانی موثر باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد مداخلات انجام شده شامل تغییر چیدمان مسیر خروج، نصب نوار فتولومیسنت و علائم خروج به افراد در پیدا کردن سریع تر و راحت تر مسیر خروج بعد از اقدامات اصلاحی کمک می کند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | سلامت كار ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Occupational Health Journal | en_US |
| dc.subject | روشنایی اضطراری | fa_IR |
| dc.subject | نوار فتولومیسنت | fa_IR |
| dc.subject | علائم خروج | fa_IR |
| dc.subject | مسیر فرار | fa_IR |
| dc.subject | ایمنی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی و طراحی بهینه روشنایی مسیر خروج اضطراری براساس استاندارد و عملکرد زمانی افراد: مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی سمنان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 46 | |
| dc.citation.epage | 64 | |