ارزیابی و طراحی بهینه روشنایی مسیر خروج اضطراری براساس استاندارد و عملکرد زمانی افراد: مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبی
(ندگان)پدیدآور
سالاری پاک, سمیهذاکریان, سید ابولفضلفاطمی, فرینغریب, سیف اله
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:
روشنایی مسیر فرار یکی از ارکان مهم در تخلیه اضطراری است زیرا تامین روشنایی مورد نیاز تخلیه سریع و ایمن افراد را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین شرایط روشنایی موجود در تخلیه اضطراری قبل و بعد از اصلاحات مورد نیاز جهت تسهیل خروج ایمن و سریع افراد صورت گرفت.
روش اجرا:
مطالعه مداخله ای حاضر در سیستم روشنایی اضطراری ساختمان کنترل یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی انجام گرفت. ابتدا میزان روشنایی شرایط اضطراری، سرعت خروج افراد و میزان قابلیت رویت علائم موجود در مسیر و قابلیت تشخیص مسیر فرار در اجرای سناریو نقص سیستم الکتریکی ساختمان با استفاده از ثبت سرعت و عملکرد افراد توسط دوربین های دید در شب و چک لیست طراحی شده مورد بررسی قرار گرفت. سپس مداخله لازم شامل طراحی مجدد روشنایی اضطراری نصب نوارهای فتولومیسنت، علائم خروج و حذف موانع در مسیر فرار انجام و با فاصله ی دو هفته بعد از مداخله تمرین دوم انجام شد.
یافته ها:
نتایج نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در مدت زمان خروج قبل از انجام مداخله و بعد از آن بود. به نحوی که میزان مدت زمان خروج بعد از مداخله کاهش معناداری داشته است (001/0 P-value
کلید واژگان
روشنایی اضطرارینوار فتولومیسنت
علائم خروج
مسیر فرار
ایمنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-03-011403-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شاپا
1735-51332228-7493



