| dc.contributor.author | مسعودی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رودباری, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | ذاکریان, ابوالفضل | fa_IR |
| dc.contributor.author | وثوقی, شهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | علیمحمدی, ایرج | fa_IR |
| dc.contributor.author | طباطبائی, سید حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T07:25:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T07:25:49Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T07:25:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T07:25:49Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مسعودی, فاطمه, رودباری, مسعود, ذاکریان, ابوالفضل, وثوقی, شهرام, علیمحمدی, ایرج, طباطبائی, سید حسین. (1403). تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی. سلامت كار ايران, 22(1), 34-46. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-5133 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7493 | |
| dc.identifier.uri | http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160715 | |
| dc.description.abstract | چکیده
زمینه و هدف: ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی از ویژگیهای مهم موسیقی هستند که تاثیرشان بر عملکرد رانندگی مد نظر محققین است. همچنین مطالعات نشان میدهد در بررسی عملکرد رانندگی علاوه بر عوامل محیطی، ویژگیهای شخصیتی افراد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی و همچنین خصوصیات شخصیتی رانندگان بر عملکرد رانندگی افراد است.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی با شرکت 90 نفر در گروه سنی 35-20 سال در سال 1402 انجام گردید. از شبیه ساز رانندگی برای بررسی عملکرد رانندگی استفاده شد و متغیرهای سرعت، مدت زمان واکنش ترمزگیری و انحراف جانبی اندازه گیری شدند. شرکتکنندگان پس از پر کردن پرسشنامه شخصیتی آیزنک، به مدت 15 دقیقه در شرایط موسیقایی مختلف رانندگی کردند و دادهها با استفاده از نرم افزار MATLAB جمعآوری و با نرمافزار spss24 تحلیل شدند.
یافتهها: در مطالعۀ حاضر، از 90 نفر شرکت کننده با میانگین سن 24 سال و انحراف معیار 77/3 استفاده شد. اختلاف میانگین سرعت در 5 گروه به سطح معنادار نزدیک بود(P=0.054) و افرادی که با موسیقی ضرب آهنگ کند و ترازفشارصوت بالا رانندگی می کردند، بیشترین سرعت را داشتند. تعداد افراد درون گرا و برون گرا در این مطالعه به ترتیب 33 و 49 نفر بود. مدتزمان واکنش ترمزگیری در افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا بود. همبستگی بین میانگین مدت زمان واکنش ترمزگیری با میانگین تعداد برخورد با عابرین 086/0 و غیر معنی دار ولی همبستگی بین سرعت رانندگی با میانگین تعداد برخورد با عابرین 23/0 و معنی دار (027/0=P) بود.
نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد با ثابت ماندن ترازفشارصوت، ضرب آهنگ کند اثر منفی بر عملکرد رانندگی دارد که احتمالا علت آن می تواند کاهش برانگیختکی باشد. به نظر میرسد عملکرد رانندگی افراد درونگرا بیشتر از افراد برونگرا تحت تأثیرموسیقی قرار میگیرد.
| fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | سلامت كار ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Occupational Health Journal | en_US |
| dc.subject | شبیه ساز رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | تمپو | fa_IR |
| dc.subject | تراز فشارصوت | fa_IR |
| dc.subject | درونگرایی | fa_IR |
| dc.subject | برونگرایی. | fa_IR |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات بهداشت حرفه ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، مرکز تحقیقات بهداشت کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری ارگونومی،گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 34 | |
| dc.citation.epage | 46 | |