نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمسعودی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorرودباری, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorذاکریان, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorوثوقی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorعلیمحمدی, ایرجfa_IR
dc.contributor.authorطباطبائی, سید حسینfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:25:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:25:49Z
dc.date.available1404-02-11T07:25:49Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:25:49Z
dc.date.issued2025-03-01en_US
dc.date.issued1403-12-11fa_IR
dc.identifier.citationمسعودی, فاطمه, رودباری, مسعود, ذاکریان, ابوالفضل, وثوقی, شهرام, علیمحمدی, ایرج, طباطبائی, سید حسین. (1403). تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی. سلامت كار ايران, 22(1), 34-46.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160715
dc.description.abstractچکیده زمینه و هدف: ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی از ویژگی­های مهم موسیقی هستند که تاثیرشان بر عملکرد  رانندگی مد نظر محققین است. همچنین مطالعات نشان می­دهد در بررسی عملکرد رانندگی علاوه­ بر عوامل محیطی، ویژگی­های شخصیتی افراد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی و همچنین خصوصیات شخصیتی  رانندگان بر عملکرد رانندگی افراد است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی با شرکت 90 نفر در گروه سنی 35-20 سال در سال 1402 انجام گردید. از شبیه ساز رانندگی برای بررسی عملکرد رانندگی استفاده شد و متغیرهای سرعت، مدت ­زمان واکنش ترمزگیری و انحراف­ جانبی اندازه گیری شدند. شرکت­کنندگان پس از پر کردن پرسش­نامه­ شخصیتی آیزنک، به مدت 15 دقیقه در شرایط موسیقایی مختلف رانندگی کردند و داده­ها با استفاده از  نرم افزار MATLAB جمع­آوری و با نرم­افزار spss24 تحلیل شدند. یافته­ها: در مطالعۀ حاضر، از 90 نفر شرکت کننده با میانگین سن 24 سال و انحراف معیار 77/3 استفاده شد.  اختلاف میانگین سرعت در 5 گروه به سطح معنادار نزدیک بود(P=0.054) و افرادی که با موسیقی ضرب آهنگ کند و ترازفشارصوت بالا رانندگی می کردند، بیشترین سرعت را داشتند. تعداد افراد درون گرا و برون گرا در این مطالعه به ترتیب 33 و 49 نفر بود. مدت­زمان واکنش ترمزگیری در افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا بود. همبستگی بین میانگین مدت زمان واکنش ترمزگیری با میانگین تعداد برخورد با عابرین 086/0 و غیر معنی دار ولی همبستگی بین سرعت رانندگی با میانگین تعداد برخورد با عابرین 23/0 و معنی دار (027/0=P) بود. نتیجه­گیری: این تحقیق نشان داد با ثابت ماندن ترازفشارصوت، ضرب آهنگ کند اثر منفی بر عملکرد رانندگی دارد که احتمالا علت آن  می تواند کاهش برانگیختکی  باشد. به نظر می­رسد عملکرد رانندگی افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا تحت تأثیرموسیقی قرار می­گیرد.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectشبیه ساز رانندگیfa_IR
dc.subjectعملکرد رانندگیfa_IR
dc.subjectتمپوfa_IR
dc.subjectتراز فشارصوتfa_IR
dc.subjectدرون­گراییfa_IR
dc.subjectبرون­گرایی.fa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.titleتأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات بهداشت حرفه ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مرکز تحقیقات بهداشت کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری ارگونومی،گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage34
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد