• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت كار ايران
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت كار ايران
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ضرب آهنگ و تراز صوت موسیقی بر عملکرد رانندگی

    (ندگان)پدیدآور
    مسعودی, فاطمهرودباری, مسعودذاکریان, ابوالفضلوثوقی, شهرامعلیمحمدی, ایرجطباطبائی, سید حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه و هدف: ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی از ویژگی­های مهم موسیقی هستند که تاثیرشان بر عملکرد  رانندگی مد نظر محققین است. همچنین مطالعات نشان می­دهد در بررسی عملکرد رانندگی علاوه­ بر عوامل محیطی، ویژگی­های شخصیتی افراد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر ضرب آهنگ و تراز فشارصوت موسیقی و همچنین خصوصیات شخصیتی  رانندگان بر عملکرد رانندگی افراد است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی با شرکت 90 نفر در گروه سنی 35-20 سال در سال 1402 انجام گردید. از شبیه ساز رانندگی برای بررسی عملکرد رانندگی استفاده شد و متغیرهای سرعت، مدت ­زمان واکنش ترمزگیری و انحراف­ جانبی اندازه گیری شدند. شرکت­کنندگان پس از پر کردن پرسش­نامه­ شخصیتی آیزنک، به مدت 15 دقیقه در شرایط موسیقایی مختلف رانندگی کردند و داده­ها با استفاده از  نرم افزار MATLAB جمع­آوری و با نرم­افزار spss24 تحلیل شدند. یافته­ها: در مطالعۀ حاضر، از 90 نفر شرکت کننده با میانگین سن 24 سال و انحراف معیار 77/3 استفاده شد.  اختلاف میانگین سرعت در 5 گروه به سطح معنادار نزدیک بود(P=0.054) و افرادی که با موسیقی ضرب آهنگ کند و ترازفشارصوت بالا رانندگی می کردند، بیشترین سرعت را داشتند. تعداد افراد درون گرا و برون گرا در این مطالعه به ترتیب 33 و 49 نفر بود. مدت­زمان واکنش ترمزگیری در افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا بود. همبستگی بین میانگین مدت زمان واکنش ترمزگیری با میانگین تعداد برخورد با عابرین 086/0 و غیر معنی دار ولی همبستگی بین سرعت رانندگی با میانگین تعداد برخورد با عابرین 23/0 و معنی دار (027/0=P) بود. نتیجه­گیری: این تحقیق نشان داد با ثابت ماندن ترازفشارصوت، ضرب آهنگ کند اثر منفی بر عملکرد رانندگی دارد که احتمالا علت آن  می تواند کاهش برانگیختکی  باشد. به نظر می­رسد عملکرد رانندگی افراد درون­گرا بیشتر از افراد برون­گرا تحت تأثیرموسیقی قرار می­گیرد.  
    کلید واژگان
    شبیه ساز رانندگی
    عملکرد رانندگی
    تمپو
    تراز فشارصوت
    درون­گرایی
    برون­گرایی.
    ارگونومی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-01
    1403-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشیار، مرکز تحقیقات بهداشت حرفه ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استاد، مرکز تحقیقات بهداشت کار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری ارگونومی،گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران

    شاپا
    1735-5133
    2228-7493
    URI
    http://ioh.iums.ac.ir/article-1-3669-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160715

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب