نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقیان, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorسلحشوری, آرشfa_IR
dc.contributor.authorداودی, نیلوفرfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:46:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:46:01Z
dc.date.available1404-02-11T06:46:01Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:46:01Z
dc.date.issued2024-12-01en_US
dc.date.issued1403-09-11fa_IR
dc.identifier.citationصادقیان, مرضیه, سلحشوری, آرش, داودی, نیلوفر. (1403). ارزیابی تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس گرمایی یکی از شهرستان‌های جنوب ایران. مجله ارگونومی, 12(3), 209-217.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-1049-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158898
dc.description.abstractمقدمه: یکی از مشاغلی که ساعات بسیار زیادی در مواجهه با استرس حرارتی می‌باشند، رانندگان تاکسی هستند. این افراد با توجه شرایط کاری، زمان زیادی را در کنار خودرو خود جهت تکمیل مسافر در زیر آفتاب می‌ایستند و همچنین در تمام طول مسیر رانندگی با استرس حرارتی مواجهه دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی یک برنامه مداخله‌ای آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس حرارتی یکی از شهرستان های جنوب ایران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر مداخله نیمه تجربی بود که در سه مرحله شامل ارزیابی اولیه، آموزش و ارزیابی ثانویه برای ۸۰ نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. در مرحله اول، ارزیابی کلی از دانش و آگاهی همه رانندگان از استرس حرارتی به عمل آمد در عین حال پارامترهای شناختی شامل مهارت تمرکز و خستگی ذهنی با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. سپس آموزش به صورت غیر حضوری و حضوری به گروه مداخله داده شد. دو ماه بعد از شروع آموزش، پارامترهای شناختی برای هر دو گروه مداخله وکنترل اندازه گیری شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: نتایج بعد مداخله نشان داد که آموزش انجام شده باعث افزایش معنی‌دار مهارت تمرکز و کاهش معنی‌دار خستگی ذهنی شد (001/0 > p). در خصوص مهارت تمرکز وخستگی ذهنی به همراه تمامی زیرمقوله های دو پرسش نامه، نتایج نشان داد که این متغیرها قبل از مداخله در بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشته و بعد از مداخله اختلاف بین دو گروه معنی دار بوده است (001/0 > p.)  نتیجه‌گیری: اجرای یک برنامه آموزشی مناسب همراه با پیگیری طی دو ماه جهت آشنایی افراد در خصوص استرس گرمایی باعث بهبود عملکرد شناختی شده و همچنین استفاده از پیگیری آموزش با یک ساختار مجازی توانست روند آموزش و یادگیری را بهبود بخشیده و بر عملکرد افراد تأثیرگذار باشد.fa_IR
dc.format.extent1047
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.subjectخستگیfa_IR
dc.subjectروانیfa_IR
dc.subjectاسترس گرماییfa_IR
dc.subjectفعالیتfa_IR
dc.subjectبرنامه‌های آموزشیfa_IR
dc.subjectارگونومی شناختیfa_IR
dc.titleارزیابی تأثیر مداخله آموزشی بر عملکرد شناختی رانندگان تاکسی تحت مواجهه با استرس گرمایی یکی از شهرستان‌های جنوب ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی ارشد بهداشت حرفه‌ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue3
dc.citation.spage209
dc.citation.epage217
nlai.contributor.orcid0009-0002-8865-3075


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد