نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیزاده سیوکی, هادیfa_IR
dc.contributor.authorفاریابی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:44:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:44:02Z
dc.date.available1404-02-11T06:44:02Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:44:02Z
dc.date.issued2023-04-01en_US
dc.date.issued1402-01-12fa_IR
dc.identifier.citationعلیزاده سیوکی, هادی, فاریابی, رضا. (1402). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل باور سلامتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان تربت حیدریه. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور, 11(1), 65-75.fa_IR
dc.identifier.issn2383-3203
dc.identifier.issn2476-2768
dc.identifier.urihttp://journal.nums.ac.ir/article-1-1340-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158832
dc.description.abstractمقدمه: با‌توجه به اهمیت دوران بارداری و ارتقای سلامت مادر و جنین، نقش برنامه‌های آموزشی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار انجام‌شد. روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که برروی 200 نفر (100 نفر گروه آزمون و 100 نفر گروه کنترل) از زنان باردار تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت تربت حیدریه به روش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1396 انجام‌شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای شامل متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت  و در دو مرحله قبل و دو ماه بعد از آموزش توسط زنان باردار تکمیل‌شد. فرضیه‌های پژوهش بااستفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های مجذور کای و تی مستقل، تی زوجی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معنی‌داری 05/0 آزموده‌شد. یافته‎ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 17/6 ± 27 بود. تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های مختلف  مدل اعتقاد بهداشتی در مرحله قبل از مداخله وجودنداشت. پس از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنی‌داری در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک‌شده، شدت درک‌شده، موانع درک‌شده، منافع درک‌شده، راهنما برای عمل، خودکارامدی و رفتار در گروه آزمون مشاهده‌شد (001/0>P). نتیجه‎گیری: نتایج این مطالعه نشان‌داد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند منجربه بهبود رفتارهای پیشگیرانه عفونت ادراری گردد. بنابراین، پیشنهادمی‌شود که این تئوری به‌عنوان چهارچوبی مناسب برای تقویت رفتارهای پیشگیرانه از عفونت‌های ادراری در زنان باردار استفاده‌شود.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده علوم پزشکی نیشابورfa_IR
dc.relation.ispartofJournal Of Neyshabur University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectعفونت ادراریfa_IR
dc.subjectزنان باردارfa_IR
dc.subjectرفتارهای پیشگیرانهfa_IR
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل باور سلامتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان تربت حیدریهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentعلوم پزشکی تربت حیدریهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی جیرفتfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1
dc.citation.spage65
dc.citation.epage75


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد