تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل باور سلامتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان تربت حیدریه
(ندگان)پدیدآور
علیزاده سیوکی, هادیفاریابی, رضا
نوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: باتوجه به اهمیت دوران بارداری و ارتقای سلامت مادر و جنین، نقش برنامههای آموزشی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار انجامشد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که برروی 200 نفر (100 نفر گروه آزمون و 100 نفر گروه کنترل) از زنان باردار تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت تربت حیدریه به روش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1396 انجامشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل متغیرهای دموگرافیک و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت و در دو مرحله قبل و دو ماه بعد از آموزش توسط زنان باردار تکمیلشد. فرضیههای پژوهش بااستفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای مجذور کای و تی مستقل، تی زوجی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معنیداری 05/0 آزمودهشد.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 17/6 ± 27 بود. تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و سازههای مختلف مدل اعتقاد بهداشتی در مرحله قبل از مداخله وجودنداشت. پس از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنیداری در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درکشده، شدت درکشده، موانع درکشده، منافع درکشده، راهنما برای عمل، خودکارامدی و رفتار در گروه آزمون مشاهدهشد (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشانداد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی میتواند منجربه بهبود رفتارهای پیشگیرانه عفونت ادراری گردد. بنابراین، پیشنهادمیشود که این تئوری بهعنوان چهارچوبی مناسب برای تقویت رفتارهای پیشگیرانه از عفونتهای ادراری در زنان باردار استفادهشود.
کلید واژگان
عفونت ادراریزنان باردار
رفتارهای پیشگیرانه
مدل اعتقاد بهداشتی
آموزش
آموزش بهداشت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-04-011402-01-12
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
علوم پزشکی تربت حیدریهدانشگاه علوم پزشکی جیرفت
شاپا
2383-32032476-2768



