نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمزیدی, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorجهانی, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, سید امیرfa_IR
dc.contributor.authorآخوندزاده, گلبهارfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:11:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:11:33Z
dc.date.available1404-02-11T06:11:32Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:11:33Z
dc.date.issued2025-02-01en_US
dc.date.issued1403-11-13fa_IR
dc.identifier.citationمزیدی, سعیده, جهانی, محمد علی, سلطانی, سید امیر, آخوندزاده, گلبهار. (1403). تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر تاب‌آوری والدین دارای کودکان مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 33(1), 82-91. doi: 10.32592/ajnmc.33.1.82fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.33.1.82
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3012-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1157201
dc.description.abstractسابقه و هدف: سالانه تعداد قابل توجهی کودک با ناتوانی هوشی و عقب‌ماندگی ذهنی به جمعیت کشور افزوده می‌شود که موجب تحمیل فشارهای روحی - روانی زیادی بر خانواده می‌شود؛ بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر تاب‌آوری والدین کودکان مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی انجام شده است. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1400 در شهرستان علی‌آباد کتول بر روی والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی در دو گروه (24 نفر گروه آزمون و 24 نفر گروه کنترل) با انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون و به صورت تصادفی ساده انجام شده است. در گروه آزمون 6 جلسه توانمندسازی خانواده‌محور برگزار شد. در گروه کنترل نیز آموزش‌ها و مراقبت‌های معمول صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسش‌نامه تاب‌آوری کونور و دیویدسون بوده است. برای تجزیه و تحلیل از نرم‌افزارv23 SPSS و در سطح معنا داری ۰۵/۰ استفاده شده است. یافته‌ها: از نظر میانگین نمره تاب‌آوری بین گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0>P). همچنین، با حذف اثر پیش‌آزمون بین گروه آزمون و کنترل اختلاف معنا‌داری دیده شد (001/0>P، 48/0=Eta)، به طوری که 29 درصد از تغییرات میانگین نمره تاب‌آوری والدین ناشی از اثر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به موثر بودن الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر تاب‌آوری والدین و اهمیت نقش والدین در مراقبت از کودکان عقب‌مانده ذهنی توصیه می‌شود از این روش درمانی کم‌هزینه و موثر در مراقبت و توانمندسازی والدین استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent803
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.33.1.82
dc.subjectتوانمندسازیfa_IR
dc.subjectخانواده‌محورfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectعقب‌ماندگی ذهنیfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleتاثیر الگوی توانمندسازی خانواده‌محور بر تاب‌آوری والدین دارای کودکان مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی‌آباد کتول، علی‌آباد کتول، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی‌آباد کتول، علی‌آباد کتول، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue1
dc.citation.spage82
dc.citation.epage91
nlai.contributor.orcid0009-0001-8439-5147


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد