| dc.contributor.author | مزیدی, سعیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهانی, محمد علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانی, سید امیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | آخوندزاده, گلبهار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T06:11:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T06:11:33Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T06:11:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T06:11:33Z | |
| dc.date.issued | 2025-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مزیدی, سعیده, جهانی, محمد علی, سلطانی, سید امیر, آخوندزاده, گلبهار. (1403). تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین دارای کودکان مبتلا به عقبماندگی ذهنی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 33(1), 82-91. doi: 10.32592/ajnmc.33.1.82 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.33.1.82 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-3012-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1157201 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: سالانه تعداد قابل توجهی کودک با ناتوانی هوشی و عقبماندگی ذهنی به جمعیت کشور افزوده میشود که موجب تحمیل فشارهای روحی - روانی زیادی بر خانواده میشود؛ بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین کودکان مبتلا به عقبماندگی ذهنی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1400 در شهرستان علیآباد کتول بر روی والدین کودکان عقبمانده ذهنی در دو گروه (24 نفر گروه آزمون و 24 نفر گروه کنترل) با انجام پیشآزمون و پسآزمون و به صورت تصادفی ساده انجام شده است. در گروه آزمون 6 جلسه توانمندسازی خانوادهمحور برگزار شد. در گروه کنترل نیز آموزشها و مراقبتهای معمول صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون بوده است. برای تجزیه و تحلیل از نرمافزارv23 SPSS و در سطح معنا داری ۰۵/۰ استفاده شده است.
یافتهها: از نظر میانگین نمره تابآوری بین گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0>P). همچنین، با حذف اثر پیشآزمون بین گروه آزمون و کنترل اختلاف معناداری دیده شد (001/0>P، 48/0=Eta)، به طوری که 29 درصد از تغییرات میانگین نمره تابآوری والدین ناشی از اثر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به موثر بودن الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین و اهمیت نقش والدین در مراقبت از کودکان عقبمانده ذهنی توصیه میشود از این روش درمانی کمهزینه و موثر در مراقبت و توانمندسازی والدین استفاده شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 803 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.33.1.82 | |
| dc.subject | توانمندسازی | fa_IR |
| dc.subject | خانوادهمحور | fa_IR |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.subject | عقبماندگی ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بر تابآوری والدین دارای کودکان مبتلا به عقبماندگی ذهنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 33 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 82 | |
| dc.citation.epage | 91 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0001-8439-5147 | |