نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباس آبادی عرب, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, شکوفهfa_IR
dc.contributor.authorخانکه, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, فریبرزfa_IR
dc.contributor.authorحق روستا, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:27:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:27:51Z
dc.date.available1403-12-21T02:27:51Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:27:51Z
dc.date.issued2025-02-01en_US
dc.date.issued1403-11-13fa_IR
dc.identifier.citationعباس آبادی عرب, معصومه, احمدی, شکوفه, خانکه, حمیدرضا, محمدی, فریبرز, حق روستا, سمیه. (1403). سیاست های کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطر ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 14(4), 2-2. doi: 10.32598/DMKP.14.4.865.1fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.4.865.1
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-694-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148942
dc.description.abstractزمینه و هدف: بروز حوادث و سوانح در جهان پیامدها و مشکلات سلامتی، اقتصادی و اجتماعی برای مردم و دولت­ها برجای می گذارند و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی دقیق می باشد. سیاستهای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در سال 1384 در کشور تدوین و ابلاغ گردید. با گذشت نزدیک به دو دهه سال از ابلاغ این سیاستها، مدیریت سوانح و حوادث در  کشور با نقص هایی روبرو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی و شناسایی چالش‌های اجرایی سیاستهای مدیریت بحران و ارائه پیشنهادات برای بهبود آن انجام‌شده است. روش بررسی: این مطالعه به‌صورت پژوهش کیفی با استفاده از مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته هدفمند با 32 نفر از مدیران سازمانها و نهادهای مختلف انجام شد و تا مرحله اشباع ادامه یافت. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای قراردادی گرانهیم و لاندمن وجهت مدیریت داده‌ها از نرم‌افزار MAXQDA استفاده گردید. برای اطمینان از صحت و پایایی داده­ها، از معیارهای لینکلن و گوبا بهره گرفته شد. یافته‌ها: تعداد 36 چالش فرعی در مدیریت بحران کشور شناسایی شدند. که به 5 دسته چالش اصلی (شکاف در سیاستگذاری، ضعف در جاری سازی سیاستها، محدودیت منابع مالی، نقص در هماهنگی و مدیریت اطلاعات، نگرش ناکارامد در سطح تصمیم‌ساز و تصمیم گیر) تقسیم بندی شدند. فقدان سیستم منسجم، جامع و آینده نگرانه سیاستها، عدم وجود نقشه راه جامع و برنامه ریزی جهت پیشبرد سیاستها، شفاف نبودن اختیارات و مسئولیت سازمانها، عدم تخصیص اولویت بودجه ای برای برنامه های بحران، ضعف در ایفای نقش هماهنگی سازمان مدیریت بحران و ضعف در نظام پایش و ارزشیابی سازمانها از اهم چالش‌های فرعی بودند. نتیجه‌گیری: اجرای برنامه‌های مدیریت بحران در کشور در سطوح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا با چالش­ها و مشکلاتی در سازمانها همراه است. توجه به اصول سیاستگذاری در بازنگری سیاستها، اصلاح ساختار، قوانین و دستورالعمل‌های کشوری و فرایندها در برنامه‌های سازمان مدیریت بحران کشور می­تواند منجر به ارتقاء آمادگی کشور و مدیریت صحیح در زمان بروز حوادث و بلایا گردد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/DMKP.14.4.865.1
dc.subjectمدیریت بحرانfa_IR
dc.subjectسیاستfa_IR
dc.subjectحوادث و بلایاfa_IR
dc.subjectپژوهش کیفیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleسیاست های کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطر ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentسازمان اورژانس کشور، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمجمع تشخیص مصلحت نظام ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمجمع تشخیص مصلحت نظام ، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage2
dc.citation.epage2


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد