نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشریعتی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorپورفرج, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:26:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:26:17Z
dc.date.available1403-12-21T02:26:17Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:26:17Z
dc.date.issued2024-10-01en_US
dc.date.issued1403-07-10fa_IR
dc.identifier.citation(2024). EBNESINA, 26(3), 13-21. doi: 10.22034/26.3.13en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/26.3.13
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1337-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1148813
dc.description.abstractزمینه و اهداف: اضطراب اجتماعی با توجه به ماهیتش می‌تواند سازگاری اجتماعی نوجوانان را مختل نماید. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی است. روش بررسی: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر دارای اضطراب اجتماعی مقطع تحصیلی متوسطه دوم مدارس ناحیه یک شهر بابل بودند که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور با استفاده روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۴۵ نفر که با ملاک‌های ورودی پژوهش همخوانی داشتند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در ۳ گروه (۱۵ نفر CBT، ۱۵ نفر ACT و ۱۵ نفر کنترل) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: CBT و ACT موجب افزایش معنادار سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی شد (۰.۰۰۱>p) و میزان اثربخشی این دو درمان بر سازگاری اجتماعی به هم متفاوت نیست. نتیجه‌گیری: می‌‌توان هر دو روش درمانی CBT و ACT را جهت بهبود سازگاری اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی توصیه نمود.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/26.3.13
dc.subjectدرمان شناختی-رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectسازگاری اجتماعیfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectاختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانپزشکی نظامیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحقیقیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر، بهشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage13
dc.citation.epage21
nlai.contributor.orcid0009-0001-0796-2371


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد